[software-liber] Re: Diacritice românești în Wikipedia

Alexandru Szasz alexxed la gmail.com
Mar Dec 9 11:15:09 EET 2008

În data de 9 decembrie 2008, 11:01, Răzvan Sandu
<razvan.sandu la zando.ro> a scris:
> Bună ziua,
>
> Am fost neplăcut surprins să aflu, de la:
>
> http://ro.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Diacritice
>
> că în Wikipedia românească este *incurajata* încă folosirea diacriticelor cu
> sedile, chiar și la articolele nou-scrise (deși problema sedile/virgule este
> cunoscută).
>
> Putem face ceva pentru a schimba această politică ?
>
> Mi-e teamă că dacă nu vom face nimic pentru a „forța" puțin această trecere,
> povestea se va prelungi sine die.

Eu sunt conștient de faptul că Vista + Linux + MacOS au un procent
încă mic, în jur de 25% din utilizatorii români de internet. Pentru că
pe ăia care nu intră pe internet nu-i putem contoriza.

Dar cu toate acestea, forțarea notei în sensul introducerii
diacriticelor corecte peste tot ar duce la popularizarea acelui petic
pentru Windows XP. Cei mai bătrâni ar trebui să-și aducă aminte de
gâlmele specifice care apăreau pe vremea când se folosea ISO-8859-2 și
browser-ul afișa cu ISO-8859-1. Știa utilizatorul normal să schimbe
codarea din meniu ? Nu prea.

Legat de problema ș și ț, aspectul cel mai grav mi se pare la căutare.
Dacă cauți cu virgule vei găsi mult mai puțin decât cu sedile, așa că
până nu se perpetuează treaba asta e timpul pentru schimbare.

În ultimă instanță se poate face o detecție a sistemului de operare și
conversia directă la sedile pentru ăia cu Windows XP.