[software-liber] Re: Diacritice românești în Wikipedia

Lucian Adrian Grijincu lucian.grijincu la gmail.com
Mar Dec 9 15:24:52 EET 2008

Am ridicat și eu problema asta pe o pagină de discuții din Wikipedia
acum vre-un an și ceva (când s-a decis că aranjamentul de tastatură
implicit din Xorg trebuie să fie cel cu virgulă).

După cum spune și Jani, cei care nu au suport pentru diacriticele cu
virgulă sunt încă majoritari și măsura nu ar fi văzută cu ochi buni
(chiar dacă există soluții pentru asta).

2008/12/9 Răzvan Sandu <razvan.sandu la zando.ro>
> 1. Prima condiție ar fi să convingem cât mai multă lume că folosirea
> sedilelor nu este „o opțiune", ci UN BUG, care trebuie cât mai curând
> corectat.

Încă sunt probleme în a convinge toți traducătorii de software să
folosească diacriticele cu virgulă (în Ubuntu încă mai sunt șiruri cu
sedilă). Încet, încet sedila va fi înlocuită de virgulă, dar asta se
va întâmpla când nu va crea probleme majore majorității
utilizatorilor.

> 2. Al doilea, poate putem insista pe lăngă Microsoft România să includă
> cele două elemente (driverul de tastatură a lui Cristi Secară și
> fonturile corectate pentru limba română) ca update-uri Critical în
> Windows Update, astfel încât orice utilizator de XP să le primească.
>
> Cred că cei care folosesc sisteme pre-XP nu mai sunt în număr prea mare
> pe la noi.

Microsoft are o politică bine stabilită în ceea ce privrește
actualizările (care sunt critice, care sunt nuș cum etc.). Ei pot
oricând să dea răspunsul: „avem actualizarea pe site, o descărcați și
o instalați, our job is done").

> 3. Al treilea, ar trebui semnalată această problemă altor producători de
> fonturi, care produc software larg răspândit, cu versiuni în română -
> gen Corel și Adobe.

Din câte știu Adobe are Tcommabellow și Scommabellow de ceva timp în
fonturile lor => poți vedea pe sisteme care nu au diacritice cu
virgulă în fonturile standard PDF-uri care au litere cu astfel de
diacritice.

> 4. Patru, ar trebui ca setarea cu virgule și layout-ul de tastatură
> „Romanian [Programmers]" să fie *default* pentru toate distribuțiile de
> Linux, atunci când utilizatorul setează sistemul în română.

Debianul ce vine va avea aranjamentul ăsta de tastatură implicit.
Ubuntu 8.10 și 8.04 îl au deja. E modificat upstream în xorg => toate
distribuțiile vor avea implicit aranjamentul ăsta când își vor
actualiza pachetul xorg (modificarea upstream a fost făcută demult, ar
trebui să fie propagată deja în mai toate distribuțiile care au avut
lansări anul ăsta).

> 5. Nu uitați telefoanele mobile. Eu am semnalat deja acest bug, oficial,
> la Nokia - poate mă susțineți și voi:
>
> http://wiki.forum.nokia.com/index.php/Incorrect_Unicode_fonts_for_Romanian_in_all_Nokia_phones

Pe lângă Nokia mai este și Windows CE.
Problema cu telefoanele e că nu prea primesc actualizări (sunt puțini
utilizatorii care își upgradează sistemul de operare incorporat).
Oricum, sunt deacord cu tine, trebuie făcut lobby ca măcar versiunile
noi de telefoane să vină cu suport complet de diacritice.

--
.
..: Lucian