[software-liber] Re: Diacritice românești în Wikipedia

Răzvan Sandu razvan.sandu la zando.ro
Mar Dec 9 18:02:26 EET 2008

Lucian Adrian Grijincu wrote:
> Am ridicat și eu problema asta pe o pagină de discuții din Wikipedia
> acum vre-un an și ceva (când s-a decis că aranjamentul de tastatură
> implicit din Xorg trebuie să fie cel cu virgulă).
>
> După cum spune și Jani, cei care nu au suport pentru diacriticele cu
> virgulă sunt încă majoritari și măsura nu ar fi văzută cu ochi buni
> (chiar dacă există soluții pentru asta).

Mulțumesc, Lucian,

Acum, experiența mea de administrator îmi spune trei reguli de aur:

1. că, în proporție de peste 90%, utilizatorul non-tehnic folosește exact acel
soft pe care îl instalează departamentul IT (n-are „personalitate”, nici
frământări lăuntrice legate de standarde);

2. că majoritate departamentelor IT instalează un anumit patch numai dacă
instalarea e *extrem* de simplă, brainless (lu' Niță Șurubelnițaru' îi e o lene
colosală, dacă „merge și fără” și dacă șefu' nu-l dă afară...);

3. setarea default e cea mai utilizată, cea care dă majoritățile în statistici
(altfel spus, regula nr. 1, în care Microsoft, Apple sau creatorul distribuției
Linux joacă rolul departamentului IT). Limba engleză e cea mai utilizată în IT
nu fiindcă-i învățată la școală, ci fiindcă-i default...  ;-)

Dat fiind gradul redus de penetrare al Vista și faptul că puțini utilizatori
români se obosesc să-și seteze sistemul (XP, Linux, etc.) în limba română, e
inutil să așteptăm ca raportul de forțe să se schimbe *de la sine* în statistici.

Altfel spus, Gigel Windoză nu se va agita să-și seteze sistemul corect decât
atunci când va constata ca majoritatea documentelor și paginilor web îi apar cu
pătrățele în loc de diacritice (îl contrazic pe Jani: fără a-l face să se simtă
un pic neconfortabil, nu-l scoți pe Gigel din amorțeală... !). Dar atunci când
va începe să se agite, trebuie să găsească pe Google o soluție *supersimpla* ,
la îndemână, aplicabilă fără creier, cu două Next -> Next... Și care sa-i
rezolve „magic” problemele.

Putem organiza conspirația asta ?  ;-)

Răzvan