[software-liber] Re: Diacritice românești în Wikipedia

secarica orice la secarica.ro
Lun Dec 15 02:03:12 EET 2008

Răspund așa, peste mesaje, că citesc / urmăresc rar mesajele pe acest
grup și nu sunt abonat în regim de e-mail.

*
Problemele cu ș și ț pe Wikipedia sunt pe mai multe planuri.

Pentru cazul înlocuirii la grămadă a diacriticelor, Michał
Pietrusiński are dreptate în privința paginilor unde sedilele trebuie
trebuie să rămână ca atare. Nu m-am gândit că ar fi așa de multe.

În rest, ca părere personală, mai bine reproduc un pasaj dintr-un
mesaj de-al meu trimis lui Răzvan Sandu pe subiectul de față cu
Wikipedia RO:
===
Deocamdată nu cred că sunt șanse prea mari. Chiar și acolo zice că
„Această situaţie este temporară şi va fi remediată atunci când
majoritatea cititorilor și contribuitorilor vor putea vedea pe monitor
şi introduce de la tastatură caracterele corecte.”.

Sunt câteva motive obiective, totuși: procentul încă ridicat de
Windows-uri XP fără fonturi complete, dar mai ales incapacitatea lui
Google sau similare de a găsi cuvinte scrise corect prin căutarea pe
bază de cuvinte scrise fie fără diacritice, fie scrise cu sedile.

S-ar putea face, poate, un singur lucru: să se treacă la încurajarea
scrierii corecte, cu condiția ca fiecare pagină să înceapă cu o
legătură către acea actualizare de fonturi, scrisă clar și insistent
(eventual adresa locației directe, acolo la Microsoft, care nu
necesită validare). Asta ar privi paginile nou create, nu și cele
existente, unde un robot poate înlocui niște caractere, dar este mai
greu de a lua la mână fiecare pagină pentru inserarea unei note.

Totuși, asta nu rezolvă *deloc* problema motoarelor de căutare. Asta
ar trebui discutat cu cineva cu relații la o reprezentanță sau ceva
acolo. Cine ar fi acela / aceia ? Eu abia am reușit odată să semnalez
un bug la google toolbar după care n-am mai reușit să mai dau de
nimeni.

(poate știi, am și un test pentru asta cu căutarea
http://www.secarica.ro/html/test_motor_de_cautare.html )
===

*
Despre fonturi cu suport RO produse de Adobe sau Corel

Adobe produce de mai demult astfel de fonturi, toate fonturile lor cu
extensia „pro” conțin toate caracterele necesare. Cele care nu poartă
„pro” de obicei nu conțin nimic din Latin Extended, nici A, ce să mai
zic de B.

Corel stă mai prost la capitolul ăsta, dar oricum în ultima vreme
Corel a lăsat-o mai moale la capitolul fonturi. Poate știe altcineva
mai multe, eu știu doar că de la versiunea 9 încoace numărul de
fonturi distribuite cu suitele lor a decăzut constant.

*
Despre driverul meu de tastatură

Că o fi sau nu o fi „driver” nu prea mă freacă, eu i-am spus așa din
unicul motiv că este compilat cu Windows Driver Kit (WDK), deci un
ceva ce produce „drivere”. Știu că cel de tastatură este un .dll
static, dar asta nu m-a determinat să-i zic altfel.

Eu n-am nicio problemă de licență, nu mă preocupă. Cine vrea să-l
folosească n-are decât, poate să-i dea și foc, singura chestie pe care
am cerut-o de la începutul începutului a fost să nu fie disribuit în
regim comercial, adică să nu se ceară bani pentru nimic, nici
descărcare, nici distribuire, nici folosire.

Sorin Sbârnea l-a avut distribuit cu Romanian Office, dar din ce știu
eu oferit ca bonus, nu ca valoare adăugată la produs.

Codul sursă în varianta WDK, deși nu este disponibil pe saitul meu așa
la discrețe, poate fi obținut pe baza unei simple solicitări pe e-
mail, însă existența și utilizarea utilitarului MSKLC (pe care îl
recomand) face inutilă varianta WDK.

Am oricum (undeva pe forum) și varianta produsă cu MSKLC al cărui
avantaj ar fi că produce cod și pentru platforme pe 64 de biți;
dezavantajul ar fi că instalarea este per aranjament (vrei un
aranjament, instalezi un pachet, vrei cinci aranjamente, instalezi
cinci pachete), iar ca lucru cu MSKLC, generarea codului chiar și
pentru un simplu test de joacă (sau validarea, că nu mai rețin) cere
dezinstalarea respectivului test (numele tastaturii) dacă a fost
instalat în prealabil.

*
Despre ce spunea Alexandru Szasz cu un mecanism automatizat care să
configureze sistemul și pe RO

Desigur, se poate și asta, dar nu mi-am propus așa ceva. Ideea de la
care am pornit a fost oferirea unui aranjament de tastatură cu minim
de invaziune pe sistemul utilizatorului. Cunosc pe câțiva care își țin
sistemele pe regionale EN-US, dar au instalat și tastatura mea, așa,
„just in case”, ori pe aceștia i-ar putea deranja ca installer-ul meu
să le schimbe și alte chestii pe acolo fără acordul lor.

Poate ar trebui să existe și varianta completă, nu știu. Cert este că
a existat o perioadă în care am încercat să pun la cale un instalator
cu opțiuni bifabile, numai că NSIS și Inno Setup nu sunt Unicode și
afișează caracterele RO prost dacă sistemul este setat prost (pe altă
pagină de codare), iar ceva Unicode gen InstallShield este prea scump
pentru un hobby. Program cu interfață fără diacritice este exclus, așa
că la vremea aceea am renunțat (iar acel WinRAR autoexecutabil cu cre
îmi distribui driverul știe să filtreze dinamic caracterele cu accent
pe sistemele cu altă pagină de codare, deci m-am scos elegant).

*
Diverse
- încă nu încurajez folosirea diacriticelor corecte fără discernământ;
problema este că un număr infim de utilizatori se încadrează la
capitolul „folosire cu discernământ”, așa că deocamdată orice
insistență poate face mai mult rău decât bine, zic eu (pe Windows, în
special pe XP)
- mai reproduc un pasaj din mesajul meu către Răzvan Sandu:
===
Forțarea ar trebui să vină măcar în paralel (și) de la saiturile
oficiale, nu doar de la Wikipedia, sau nu în primul rând de aici.
Atât timp cât www.guv.ro sau www.presidency.ro sau www.acad.ro sunt
scrise non-românește, ce se poate cere de la ceilalți ? Până de curând
www.guv.ro era codat CP-1250, o codare care nu este recunoscută de
niciun standard român sau adoptat aici.
===
- aia cu banere publicitare, hmm; sună a reclamă comercială (baner =
ceva asociat cu reclamă comercială) și eu nu doresc asta

Cristi

--
Cristian Secară
http://www.secarica.ro/