[software-liber] Re: Cine folosește OpenOffice.org în România ?

Răzvan Sandu razvan.sandu la zando.ro
Dum Iun 8 14:17:22 EEST 2008

Jani Monoses wrote:

> M-am uitat acum pe pagina si mi se pare ca ar fi mult mai folositoare
> daca toti cei care completeaza ar scrie macar un paragraf
> cu detalii: "10 statii windows XP cu 512M RAM cu openoffice pe toate",
> "5 PCuri ubuntu 8.04 si 2 Vista" sau orice alt comentariu.
> Altfel lista risca sa devina o lista de linkuri la pagini ale unor firme
> de unde le aflam doar numele lor si nimic despre subiectul in sine.
> Eventual daca toate ar pune un contact special legat de subiect ca
> adminul sa poata fi intrebat si sa ajute pe altii ce vor sa treaca pe OO.

> [...]

Sunt de acord cu Jani, dar dat fiind că această listă există de peste un
an, iar până acum nimeni n-a simțit nevoia să se înscrie, m-aș mulțumi
pentru început și cu o simpla listă.

Prima barieră ce trebuie ruptă este „frica” de a trimite altora
documente OpenDocument, fiindcă „sunt sigur că ăia folosesc Word”. Din
lista de mai sus trebuie să rezulte numărul firmelor și diversitatea
domeniilor în care se folosește free-software.

Experiența zilnică a unei rețele relativ mari (peste 1000 de
calculatoare) mi-a arătat că dacă te duci la biroul unei secretare, îi
instalezi OpenOffice.org, îi explici cu răbdare de ce e preferabil să-l
folosească și îi convertești pe loc 2000-3000 de documente în format ODF
(mai ales template-urile hârtiilor cu antet, frecvent folosite), nu se
va întoarce la Word. Te va înjura, poate, o săptămnă (perioada de
adaptare), dar va continua să lucreze în noul sistem.

Și, ce este cel mai important, va continua să producă documente în noul
format, pe care la va răspândi în „ecosistemul” din jurul ei (şef,
colaboratori, etc.)

O armă redutabilă este și convertorul automat din File -> Wizard -
Document Converter ! Ca și plugin-ul Sun pentru Microsoft Office, dacă
refuză cu obstinație OpenOffice.org !

Adevărul este (și Microsoft l-a înțeles mai bine decât mișcarea
free-software) că *secretarei nu-i pasă în ce format lucrează*, atâta
timp cât documentele trimise de ea pot fi deschise și utilizate de cei
din jur.

E responsabilitatea *voastră*, ca administratori, să faceți întregii
firme lucrul cu documente ODF simplu, inimaginabil de simplu („only a
click away”). Până la nivel de shortcut pe desktop - lăsând la o parte
orice orgoliu de IT-ist.

Pe urmă, veți beneficia de efectul de bulgăre de zăpadă prin care aceste
documente se vor răspândi. Userii nu vor mai renunța la ele nici dacă le
cere șeful - va fi mult prea complicat.

Este preferabil să faceți puțină muncă voluntară și să instalați
OpenOffice.org câtorva firme colaboratoare mai importante, cu care se
corespondează zilnic, desfiinţând astfel argumentul că „nu trimitem ODF
fiindcă ăia nu le pot deschide”.

La mine în organizație deja se primesc, zilnic, *tone* de ODF-uri din
Franța și Germania, inclusiv de la firme private, de la vămi, etc.

Același proces de obișnuire a userilor s-a întâmplat și acum câțiva ani
cu documentele PDF. Acum nimeni nu mai sare în sus dacă primește un PDF
- deja userii *știu ce-i aia*.

Numai bine,
Răzvan

P.S. Folosesc și un disclaimer automat, bilingv, ca cel de mai jos. Vi-l
recomand cu cădură, e foarte eficient.

--
*NOTĂ:* Eventualele fișiere .odt, .ods, .odp, .odb, etc. atașate acestui
mesaj sunt documente în *noul format ISO OpenDocument (ISO/IEC

*NOTE:* This e-mail message may have .odt, .ods, .odp, .odb files
attached. These are documents in *the new ISO OpenDocument file format
(ISO/IEC 26300:2006)*. I kindly encourage you to use this free format
too, because it's an open standard whose acceptance is fastly growing
around the world. For the moment, if you cannot open the attached
documents, please download and install *the free office suite
OpenOffice.org* from http://www.openoffice.org/ - which you can use free
of charge and perfectly legal. I apologize for this time inconvenience !