[software-liber] Re: Cum se organizează un LUG ?

Adi Roiban adi la roiban.ro
Dum Iun 15 22:40:02 EEST 2008

În data de Du, 15-06-2008 la 18:40 +0300, Răzvan Sandu a scris:
> Bună ziua,
> Ne poate rezuma cineva cu experiență, in acest thread, cum se
> organizează un LUG în România (organizare, statut juridic, pași de
> urmat, costuri, etc.) ? Poate ne spun cei de la Cluj ?
>
> Ar fi util de centralizat aceste informații, pentru a fluidiza lucrurile
> pentru cei care caută soluții...
>
> Am în vedere și cele scrise în HOWTO-urile specializate de la TLDP (să
> învățăm din experiența altora !):
>
> http://www.tldp.org/HOWTO/html_single/User-Group-HOWTO/
> http://www.tldp.org/HOWTO/Advocacy.html
>

> Mulțumesc,
> [...]
Din câte știu și din câte pot spune eu la Cluj nu a prea exista LUG, ci
mai mult primele faze ale grupul pentru software liber. În sensul că am
zis de la început că nu vrem să ne axăm doar pe Linux.

În altă ordine de idei nu se prea poate vorbi de organizare sau
instituționalizare a grupului. A fost mai mult anarhism [1].

Deci nu există statut juridic și tot timpul am încercat să ne ferim de
așa ceva.

Majoritatea costurile acțiunilor grupului au fost acoperite de banii de
buzunar ai membrilor grupului și mai nou unele facturi (foarte puține de
altfel) au fost platite de firma la care lucrez eu.

În rest am încercat să organizăm evenimente care să necesite costuri
minime. Prezentările și workshopurile au fost făcute în universitați și
nu a trebuit să plătim pentru sală. Folosim serverele atat de la UTCN
cât și server personale.

Pași de urmat...
1. Este nevoie de foarte, foarte mult entuziasm si altruism.

Daca vrei sa faci ceva, fă! Nu aștepta după ca altcineva să facă acel
lucru. Chiar dăcă nu ești expert, încearcă!
Nimeni nu îți va reproșa un eventual eșec, însă un succes va fi
recunoscut imediat.

Multe persoane aștepta ca altcineva să preia inițiativă. Fi tu acela!
Nu ezită să rogi alți membri ai grupului să te ajute, chiar dacă ai
schimba doar 2,3 cuvinte cu ei.

2. Nu recomand ca grupul să urmărească obținerea unor sponsorizări sau
vânzarea de reclame pe pagina grupului, prin podcasturi, liste de
discuții etc.

În cazul aceste se riscă ca grupul să își piardă încrederea și să fie
văzut doar ca pe o modalitate de marketing pentru firma X sau Y, si co
apară interese acestor firme, și nu ale comunității.

La Cluj am avut experienta initiativei Linux Inovation, care a inceput
cu organizarea unei conferinte „nationale” cu intare libera, cu
ecusoane, cafea in pauze, etc... dar care pe viitoare voia sa realizeze
o conferinta internationala de genul eLiberatica iar in plus de asta sa
angajeze programatori pentru a lucra la free software.
Nu stiu care a fost motivul esecului initiativei Linux Inovation, cert
este ca daca aduni multi bani, nu iti garanteaza ca vei reusit.

Indemnul meu este sa se incerce organizarea de evenimente pe bani
putini, iar daca se observa ca merge treaba, oamenii sunt implicitati si
ai pe cine sa te bazezi, pe poate continua cu proiecte mai mari.

3. Punerea pe picioare a unei liste de discutii si unei pagini web.
Lista de discutii este foarte importantă pentru comunicarea in
interiorul grupului.
Pagina web este foarte importanta pentru comununicarea cu exteriorul
grupului. Se recomanda o galerie foto :)

4. Intalniri periodice la o bere, la un suc.
Chiar daca listele de discutii sunt importante, ele nu pot inlocuii
interactiunea directa si discutiile in jurul unui pahar de suc/bere.
Fara aceste intalniri e greu sa existe un LUG!

Chiar daca punctul 4. este la urmă consider că acesta este cel mai
important aspect al unui grup.
De aceea imi doresc foarte mult să existe o întâlnire națională, în
cadrul căreia să putem vorbi aceste lucruri față în față.

Succes!

[1]http://en.wikipedia.org/wiki/Anarchism
--
Adi Roiban