[software-liber] Re: Sugestie: lobby Linux printre vanzatorii IT din supermarket-uri

Agnes Horvath agnes la vdel.com
Dum Iun 15 23:27:47 EEST 2008

Răzvan Sandu wrote:
> Salut,

Buna seara,

> Va sugerez sa discutam putin, in acest thread, daca ar fi benefic putin
> lobby Linux printre vanzatorii de sisteme si materiale IT.
>
> Nu ma gandesc la companii, ci la tinerii vanzatori "de la raion", din
> magazine cum sunt UltraPro, MediaGalaxy, Altex, Flamingo, BestComputers,
> Flanco, etc.

Reflectez asupra acestui subiect din punctul de vedere al experientei
mele de 3+ ani de vinzare de servicii (mentenanta+suport+garantii
legale+pachete certificate de RHEL, tehnologii add-on - clustering,
global file system, satellite server; si pachete de servicii si
tehnologii Jboss). Mi se pare prea frumos si putin pragmatic; acesti
oameni nu au putere de decizie, influenta asupra tehnologiilor vindute.

> Ati incercat ? Ce succes ati avut sau credeti ca am avea ?

Acestia sunt lanturi nationale - la nivel local nu-mi pot inchipui sa se
poate lua o decizie, ce nu e in sinc cu cele luate la nivel national.
Dar merita o discutie.

Sunt
> conducerile acestor companii deschise catre Linux sau ar trebui sa fie o
> campanie strict la nivelul vanzatorului ?

In Austria se vind, de citeva saptamini, laptopuri foarte simple si
practice, cu aplicatii de baza (office, browser, etc) cu Linux pentru
copii, costa 299 de euro; inca nu stiu, care distributie si exact cum
s-au creat (comercial si tehnic, unde se instaleaza softul  - in fabrica
la producatorul de hardware sau la un partener intermediar).. incerc sa
aflu mai multe detalii, poate invatam din experienta lor.

  Axat pe ce distributii ?

Din punctul meu de vedere, as propune RHEL ;)- insa independent, as
spune, depinde unde: la nivel de desktop, poate un Fedora, sau alte
distributii (Ubuntu - ceva previzibil, stabil) - la nivel de servere, in
setup-uri mai complexe, aplicatii critice, unde e nevoie de
auditabilitate, de certificari valide, etc, o distributie de tip
enterprise. Dar nu vreau sa vind nimic prin intermediul acestei grupe ;)

  Cat
> credeti ca ar conta sfatul dat de vanzator pentru ca eventualul client
> sa cumpere un computer cu Linux (pe care sa nu-l stearga imediat ce
> ajunge acasa) ?

Daca poate sa stearga ceva, inseamna ca se pricepe cit de cit.
As incepe cu scolile - aici predomina MS si dupa cum stiu, inca mult
timp, laboratoarele informatice viitoare vor fi dotate atit cu servere,
cit si cu desktop MS - la nivel national, in cantitati foarte mare.

Puterea politica MS e foarte mare. Romania iarasi a prelungit contractul
cu Microsoft, contra trendului european de a suporta (cu fapte)
tehnologiile de tip open source.

> Ce forma ar trebui sa ia lobby-ul ?

Exista mai multe cai: compania vrea sa arate Microsoft, ca pot si fara
(macar pina la un nivel); sau se ajunge la un consens cu producatorul
hardului (poate fi local, sau international, Dell, HP, etc) - se pot
face produse bundle - intelegeri, de ex cu Dell si cu magazinul de
computere, de a promova ceea ce e posibil cind cumparam online - de a
putea alege sistemul de operare - pe baza intrebarilor inteligente (ce
tip de aplicatii voi avea; ce-mi e important cind cumpar un calculator;
comparatii inteligente si practice pt client).. - pentru un client
inteligent etc.

> M-ar interesa mult experiente, precedente, organizare...
>
> Nu uitati, fiecare computer care se cumpara *din start* fara Windows si
> MS Office nu este numai un plus pentru Linux si pentru producatorii de
> hardware compatibili, ci si un ban in minus in buzunarul monopolului.

Asa e.

> Numai bine,
> Razvan

Toate cele bune,