[software-liber] Re: Sugestie: lobby Linux printre vanzatorii IT din supermarket-uri

Jani Monoses jani.monoses la gmail.com
Dum Iun 15 23:35:46 EEST 2008

2008/6/15 Răzvan Sandu <razvan.sandu la zando.ro>:

> Salut,
>

> Va sugerez sa discutam putin, in acest thread, daca ar fi benefic putin
> lobby Linux printre vanzatorii de sisteme si materiale IT.
>
> Nu ma gandesc la companii, ci la tinerii vanzatori "de la raion", din
> magazine cum sunt UltraPro, MediaGalaxy, Altex, Flamingo, BestComputers,
> Flanco, etc.

Eu am vorbit pana acum cu vanzatori de la firme mici dar si cele de care
zici mai sus,
si impresia mea e ca nu se pricep prea mult la calculatoare in general :(
Exista exceptii,
am gasit cateva firme mici unde vanzatorii folosesc ubuntu. In alte cazuri
au testat linux
acum cativa ani si au ramas neplacut impresionati.

Firmele mici decid ele ce pun pe calculatoare dar din ce mi-au zis:

-clientii nu cer linux (e normal, nu au auzit iar ei nu fac reclama)
-e bataie de cap extra sa te pui sa instalezi daca nu ti-e clar ca vei avea
ceva de castigat - adica profit, nu
good will si alte castiguri ce se potrivesc poate la un model de business
online si 'marketing 2.0' dar
care la firme de calculatoare care au marja de profit mica si lipsa de
expertiza linux nu merg

Firmele mari primesc calculatoarele preinstalate cu linux fie direct de la
furnizori din Bucuresti fie chiar
din strainatate deci nu au filialele locale un cuvant de zis.

> Ati incercat ? Ce succes ati avut sau credeti ca am avea ? Sunt
> conducerile acestor companii deschise catre Linux sau ar trebui sa fie o
> campanie strict la nivelul vanzatorului ? Axat pe ce distributii ? Cat
> credeti ca ar conta sfatul dat de vanzator pentru ca eventualul client
> sa cumpere un computer cu Linux (pe care sa nu-l stearga imediat ce
> ajunge acasa) ?

Iar, nu cred ca pe ei ii intereseaza Linux prea tare. Daca reusesc sa vanda
mai multe calculatoare asa, e ok.
Cei care vand soft sau fac si service ar avea poate de pierdut daca nr de
utilizatori Windows scade.

> Ce forma ar trebui sa ia lobby-ul ?

Vad doua  posibilitati (evident sunt pe dinafara sistemului deci nu stiu cat
de realiste sunt scenariile mele)
- fie o firma specializata si relativ de incredere face un contract cu unul
din aceste lanturi
pentru a asigura suport si eventual training pt staff si alegerea sau
crearea unei distributii (La eliberatica a zis
cel de la OO ca si jandarmeria franceza si alte migrari mari au avut loc din
cauza ca s-au gasit firme locale
care sa ofere suport serios)
- o campanie grassroots mare si sincronizata in mai multe orase si centre
mari cu multi voluntari care sa ceara asta
Ar crea vizibilitate, publicitate si sigur ar fi un pas spre o adoptare.

O alta posibilitate care nu va tine de nici un lobby de-al nostru: decizia
lor de sus vazand ca piata ar fi pregatita sau
bazat pe decizii de afara.

Cred totusi ca ei vor decode asta daca vor vedea ca este cerere. Dell au
oferit Ubuntu dupa ce au avut zeci de mii de cereri
online prin situl lor ideastorm.

Daca am avea o campanie de promovare bine executata 'Cere Linux!' prin care
lumea sa stie ca daca cere in magazine acestea ii vor pune
o distributie foarte ok pentru activitatile comune ar fi sanse.

Revenind la vanzatori, ei sunt deschisi chiar daca nu se pricep mult, si
daca le duci un CD cu o distributie moderna e un inceput.
Am vazut un Ubuntu instalat saptamana trecuta intr-un magazin tocmai cand
mergeam sa le dau un CD Kiwi . Si mi-a zis omul ca nu era multumit
de Ubuntu ca nu-i mergeau filmele. Deci aparent nu s-a descurcat cu wizardul
de instalat codecuri. Sper sa aiba mai mult noroc cu Kiwi.

Jani