[software-liber] Re: Sugestie: lobby Linux printre vanzatorii IT din supermarket-uri

Răzvan Sandu razvan.sandu la zando.ro
Lun Iun 16 08:32:38 EEST 2008

Jani Monoses wrote:
> 2008/6/15 Răzvan Sandu <razvan.sandu la zando.ro
> <mailto:razvan.sandu la zando.ro>>:
>

>     Salut,
>

>     Va sugerez sa discutam putin, in acest thread, daca ar fi benefic putin
>     lobby Linux printre vanzatorii de sisteme si materiale IT.
>
>     Nu ma gandesc la companii, ci la tinerii vanzatori "de la raion", din
>     magazine cum sunt UltraPro, MediaGalaxy, Altex, Flamingo, BestComputers,
>     Flanco, etc.
>

> Eu am vorbit pana acum cu vanzatori de la firme mici dar si cele de care
> zici mai sus,
> [...]

Nu cred ca am fost foarte bine inteles.

Cel putin in prima faza, nu ma gandeam la a convinge firmele (mici sau
mari, gen Media Galaxy) de a *vinde* calculatoare cu Linux preinstalat
(mai mult decat o fac deja).

Ma gandeam doar la a face ceva pentru ca gradul de cunoastere a Linux
printre baietii care vand calculatoare (pentru ei, ca *persoane
private*) sa creasca. Asta va duce automat la interes in Linux, la
oameni care au la indemana si vor testa sisteme noi (vezi smolt), la
oameni care vor pute da un sfat *competent* unui client nehotarat.

Nu in ultimul rand, vor putea repara, direct la raft, instalarile de
Linux facute prost pe calculatoarele pe care le vand. Si nu vor mai
sfatui omul sa rada Linux-ul imediat cum ajunge acasa...

Sa va dau un exemplu:

Daca multi dintre acest baieti ar sti Linux suficient cat sa accepte sa
bage un Live CD cu smolt si sa raporteze online arhitectura hardware a
sistemelor pe care le vand, suportul pentru hardware-ul care se vinde
prin Romania ar creste *dramatic*. Ganditi-va cate sisteme ii trec prin
mana unui astfel de om si ganditi-va la faptul ca altii (dezvoltatorii
de Fedora, Ubuntu, Mandriva, etc.) n-au de unde sa stie ce hardware
(chinezesc ;-) ) se foloseste *practic* la noi, daca nu apare in
statisticile smolt.

Ganditi-va ca „baiatul de la tejghea” este si primul vizat atunci camnd
clientul Gica cere consultanta: ii da 50 RON baiatului, ca sa vina acasa
si sa ii rezolve diverse probleme cu calculatorul. Daca acesta stie
Linux, il va indemna spre Linux; daca nu, vom ramane in lumea
programelor Microsoft piratate. In plus, baiatul de la tegjhea va
consilia Linux mai „cu inima” (indiferent ce ii cer sefii) daca stie ca
din Linux poate castiga si bani extra-salariu.

La firmele mici, mai ales cele non-IT, cred ca secretul este:

- patronul trebuie sa *stie* ca exista Linux si alternativa la
programele MS; argumentul gratuitatii e foarte puternic;

- un consultant competent trebuie sa-i implementeze o solutie Linux
corecta, care *chiar sa rezolve problema*;

- in viitor, patronul va castiga incredere in Linux ca sistem si va
recomanda consultantul si altora.

Numai bine,
Razvan