[software-liber] Re: Cine folosește OpenOffice.org în România ?

Igor Stirbu igor.stirbu la gmail.com
Lun Iun 16 10:42:34 EEST 2008

Salut,

În data de 16 iunie 2008 01:29, Alexandru Szasz <alexxed la gmail.com> a scris:
> Răzvan, tu personal folosești OpenOffice.org? și dacă da, cam cum ai
> nota experiența ta cu el ? (mă refer la cât de bine ști să lucrezi cu
> el)

Dacă tot întrebarea e pe listă, voi încerca să răspund și eu.

În contact cu M$Word am fost de mult timp căci e ceva inevitabil
dar niciodată nu am putut rămâne lipit de el. În facultate am
descoperit LaTeX care a reușit să schimbe total impresia despre
ce înseamnă tipografie, fie ea destinată pentru o cerere sau
articol. Deși calea a fost de multe ori dură, am reușit să învăț
multe chestii interesante care deseori nu se limitau doar la TeX
ci și la alte domenii. Pe lângă TeX am încercat și DocBook (se
pune și HTML?) și această soluție mi-a plăcut. Dar pentru tot
ce însemna documentație sau articol în facultate am folosit LaTeX.

Câteodată săream bariera și mai foloseam OO pentru chestii
quick'n'dirty precum un afiș pentru autostop sau ceva similar.
Dar o experiență de neuitat a fost momentul (care s-a extins
la un weekend) în care am fost rugat să ajut la formatarea unei
lucrări de diplomă. Documentul original era în format doc și am
încercat să conving să folosească OO. Printre avantaje (deși nu
toate sunt ale OO) era: posibilitatea de a scoate direct pdf-uri
ce sunt ideale pentru imprimare (încearcă să mergi la un net
cafe cu un doc să-l listeze cum trebe), posibilitatea de a deschide
acel document (odt) pe alt calc fără a suferi pierderi, documentație
disponibilă pe net (nu a fost cel mai tare argument).

Acelea fiind argumente de impresionare, am trecut la treburile
heavy duty. Prima chestie pe care am observat e că oamenii
nu au habar de utilizare aplicații office, fie ea MS sau OO. Mi-a
luat jumate de oră să explic separarea de conținut și prezentare
(poate-s mai sucky ca orator) dar lor li se părea navă cosmică și
cred că eram prima persoană care le explica asta. Și atenție:
majoriatea facultăților au cursuri de info la care se face Office.
Faptul că nu trebuie spefici manual mărimea fontului pentru fiecare
titlu de capitol era o revelație și că se autogenerează cuprinsul
era pur și simplu genial. După acel weekend mă mânca rău de tot
să organizez o prezentarea de Whatever Office în facultăți doar
ca să scot odată capul lor din nisip.

Așa că revenind la cine folosește OO, aș pune problema altfel: Cine
știe să folosească corect o suită office? Răspuns: puțini. Oamenii
tehnici nu o știu, ce să ceri de la un absolvent de la sociologie? Dacă
este nevoie de succesul OO, atunci el se va obține prin educarea
uitilizatorilor lui. Abia după utilizarea eficientă a unei suite un utilizator
abil va putea alege ce-i mai bun pentru el, fie M$ Office, fie OO, fie
KOffice.

Toate astea fiind spuse, m-aș băga la prezentări de OO prin facultăți
și instituții. E un punct de pornire pentru emanciparea maselor.

Numai bine,
Igor

--
:wq