[software-liber] Propuneri pentru site-ul/comunitatea softwareliber.ro

Răzvan Sandu razvan.sandu la zando.ro
Sâm Noi 22 13:48:42 EET 2008

Bună ziua,

Îmi permit să fac webmasterilor site-ului www.softwareliber.ro (și
întregii comunități românești pe care am creat-o) câteva propuneri de
conținut pentru site - pentru că el să capete „substanță” și să capteze
interesul unui grup cât mai larg:

1. Pentru ușurința utilizatorilor români *de Windows* care se găndesc să
încerce GNU/Linux sau alt free software de bună calitate, cred că
site-ul ar trebui să conțină un link foarte vizibil la:

http://www.theopendisc.com
(și la imaginea ISO a discului)

împreună cu o scurtă explicație în limba română (și, eventual, o copertă
a DVD-ului tradusă în românește).

Personal, am constatat că OpenDisc este o sculă *nepretuita* la
prezentari, marketing, propaganda, etc., din cauza usurintei in utilizare.

2. Poate că ar trebui să dăm o șansă mai mare firmelor comerciale
românești care dezvoltă software pentru Linux sau pentru Windows, bazat
pe tehnologii free software.

Cred că ar fi util un directory, unde firmele respective să-și poată
înscrie datele de contact, însoțite de o scurtă descriere a soluțiilor
free pe care le oferă (eventual, înscriere în schimbul unei taxe modice).

În felul acesta, popularitatea site-ului ar crește (pentru că va intra
în atenția diverselor Pagini Galbene), iar utilizatorii români ar ști
unde să se adreseze *local* pentru cumpărare, asistență și suport.
Întrebați, de exemplu, un utilizator „de pe stradă” de unde se pot
cumpăra *in Romania* distribuții Linux, asistență pentru JBoss,
laptop-uri cu hardware suportat 100% de Linux, etc. Tăcere...

3. În ceea ce privește ideea lui Jani de a organiza un server cu
documente publice în format OpenDocument, mi se pare excelentă ideea.
Poate putem coopta, neoficial, și pe cineva de la MCTI sau ANRCTI care
să ne ajute, și atunci lucrurile ar deveni mult mai simple. Nu cred că
diversele agenții guvernamentale ar avea ceva împotrivă să-și facă
template-urile publice în format OpenDocument (dacă ele tot sunt public
disponibile pe website-uri proprii, în alte formate). Poate că, treptat,
agențiile respective se vor obișnui cu ideea că există și altceva decât
.doc/.dot și vor publica template-uri OpenDocument și pe propriile
website-uri. Nu cred că este realist să așteptăm o lege prin care să se
impună public asta, dar, cu puțină colaborare/bunăvoință din partea
administratorilor tehnici ale acestor website-uri, nu cred c-ar fi
interzis....  ;-)

Exemple sunt:
http://www.mfinante.ro/ (v. Informații contribuabili)
http://www.e-guvernare.ro/  (v. Formulare)

4. În ceea ce privește o listă în care să se poată înscrie firmele
românești care folosesc intern OpenDocument și/sau OpenOffice.org, cred
că e mai mult decât necesară - e critică. Lista (sau link-ul către ea pe
site-ul OpenOffice.org România) ar trebui pusă într-un loc *vizibil* pe
www.softwareliber.ro

Numai „afland unii despre altii” putem face OpenDocument să fie adoptat
la noi pe scară mai largă și folosit practic. Fiindcă oamenilor le este
teamă să trimită ODF altora, de frică că aceia nu vor putea deschide
fișierul...

Dacă lista apare, într-un format aspectuos, putem începe să facem puțină
propagandă printre administratorii de firme care folosesc OpenDocument,
ca să se înscrie. Personal, cunosc N  firme, mari și mici, cabinete
notariale, asociații, etc...

5. Sunt unele resurse Web internationale valoroase, tehnice sau
„politice” care, IMHO, ar trebui incluse pe site softwareliber.ro, ca să
direcționeze corect/informeze cititorii - cum ar fi:

Blog-ul lui Rob Weir despre OpenDocument  http://www.robweir.com/blog
Blog-ul lui Bob Sutor despre același subiect
Link către http://www.tldp.org
http://www.gnu.org/philosophy
http://www.fsf.org   http://www.fsf.org/campaigns/
(cum poți vorbi despre Free Software fără Stallman ?)
http://openparliament.eu
http://www.digistan.org
Un link către textul licenței GPL în limba română - există în Wikipedia
românească

6. Românii sunt mari utilizatori de multimedia - muzică, filme, jocuri -
oficiale sau nu. De fapt, cred că multimedia este principalul scop
pentru care se cumpără, la noi, calculatoare, în segmentul home-use.

De ce nu integrăm un pic, ca să aducem în atenția publică *locala* ,
informații practice (eventual traduse) și link-uri - cum sunt cele de la:

PlayOGG http://www.fsf.org/resources/formats/playogg
http://xiph.org/
http://www.videolan.org
http://www.musicbrainz.org  și http://www.musicip.com
http://www.defectivebydesign.org/
DVD-uri și Blu-Ray: http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html

Ar fi utile niște informații *pertinente* și *pe scurt* , în limba
română, măcar ca să diminuăm folclorul româno-școlăresc
Windoze/underground ;-) despre multimedia, mp3-uri, DVD-uri, crackeri,
etc. ...

Vă mulțumesc și aștept cu interes comentarii.

Numai bine,
Răzvan

P.S. Pentru cei care au urmărit campania mea anti-OOXML, pe blog: am un
început timid de nou blog (pe cel vechi l-am pierdut, total :-( ), la
http://razvansandu.zando.ro