[software-liber] Re: Propuneri pentru site-ul/comunitatea softwareliber.ro

Jani Monoses jani.monoses la gmail.com
Sâm Noi 22 14:32:54 EET 2008

2008/11/22 Răzvan Sandu <razvan.sandu la zando.ro>:

> Bună ziua,
>

> Îmi permit să fac webmasterilor site-ului www.softwareliber.ro (și întregii
> comunități românești pe care am creat-o) câteva propuneri de conținut pentru
> site - pentru că el să capete „substanță" și să capteze interesul unui grup
> cât mai larg:

Cum ai remarcat, sigur mai e loc de imbunatatiri pe site in principal
legat de claritatea informatiei
si raportul semnal zgomot. Dar inca nu a avut nimeni timp sa planifice
cum ar trebui sa arate un
redisign asa ca evolueaza cate un pic fara un scop foarte clar deocamdata.

> 1. Pentru ușurința utilizatorilor români *de Windows* care se găndesc să
> încerce GNU/Linux sau alt free software de bună calitate, cred că site-ul ar
> trebui să conțină un link foarte vizibil la:
>
> http://www.theopendisc.com
> (și la imaginea ISO a discului)

Mi se pare foarte buna ideea si proiectul in general.

Trebuie sa mentinem numarul de bannere si linkuri la alte situri si
proiecte destul de mic, sau
daca sunt multe puse pe o pagina speciala altfel cadem in pacatul de
pana acum al siturilor locale
de linux si foss ca erau pline de linkuri unele la altele dar putina
substanta originala.

> 2. Poate că ar trebui să dăm o șansă mai mare firmelor comerciale românești
> care dezvoltă software pentru Linux sau pentru Windows, bazat pe tehnologii
> free software.

Deocamdata, si cred ca multi din grup ar zice pentru totdeauna, ne limitam doar
la aspectul de comunitate, voluntariat, libertate etc si mai putin pe
soft liber in
business. E mare nevoie si de asta, dar ar trebuie sa fie o investitie
a firmelor
care fac profit din FOSS si nu a comunitatii de voluntari cum suntem cei din
GSL.

Deci firmele care vand JBOSS, Ubuntu, Solaris, OpenOffice sa printeze bannere
si sa faca marketing sau sa puna impreuna de un site dedicat. Pot
aparea pe swliber
cu ocazia organizarii si sponsorizarii unor evenimente de promovare

Incercam sa nu facem din swliber de toate pentru toti ca risca sa nu
fie destul de bun la nici un
aspect din ele. Deci deocamdata promovare ideii de soft liber si a
spiritului de comunitate.

> [...]
> guvernamentale ar avea ceva împotrivă să-și facă template-urile publice în
> format OpenDocument (dacă ele tot sunt public disponibile pe website-uri
> proprii, în alte formate). Poate că, treptat, agențiile respective se vor
> obișnui cu ideea că există și altceva decât .doc/.dot și vor publica
> template-uri OpenDocument și pe propriile website-uri. Nu cred că este
> realist să așteptăm o lege prin care să se impună public asta, dar, cu
> puțină colaborare/bunăvoință din partea administratorilor tehnici ale
> acestor website-uri, nu cred c-ar fi interzis....  ;-)

Nu stiu cum si cine poate sa-i contacteze, dar sigur ar fi binevenit.
E nevoie de cineva sa
'ia' acest proiect si sa vada ce se poate face

> 4. În ceea ce privește o listă în care să se poată înscrie firmele românești
> care folosesc intern OpenDocument și/sau OpenOffice.org, cred că e mai mult
> decât necesară - e critică. Lista (sau link-ul către ea pe site-ul
> OpenOffice.org România) ar trebui pusă într-un loc *vizibil* pe
> www.softwareliber.ro
>
> Numai „afland unii despre altii" putem face OpenDocument să fie adoptat la
> noi pe scară mai largă și folosit practic. Fiindcă oamenilor le este teamă
> să trimită ODF altora, de frică că aceia nu vor putea deschide fișierul...

Vom avea un link la openoffice unde va putea fi hostata o asemenea lista, odata
ce se limpezeste situatia in jurul celor 4 domenii diferite de OO din
romania si avem
unul care e 'oficial' pentru utilizatoril de acasa. CUm nu e o
autoritate care sa declare
una sau alta oficiala nu prea stiu ce sa zic. Oricum Alex lucreaza la
openoffice.org.ro
si sper sa fie un asemenea site.

> Dacă lista apare, într-un format aspectuos, putem începe să facem puțină
> propagandă printre administratorii de firme care folosesc OpenDocument, ca
> să se înscrie. Personal, cunosc N  firme, mari și mici, cabinete notariale,
> asociații, etc...

Mi se pare ca multe firme se inscriu doar asa sa isi vada numele pe
net sau ca au
OO pe 5 calcuri din 10. Ar fi incomparabil mai util ca asemenea firme
sa scrie un articol
pentru alte firme despre experienta cu OO sau ODF. Doar numele intr-o
lista e prea putina
informatie folositoare si nici nu garanteaza experiente pozitive sau
profesionalism.

> 5. Sunt unele resurse Web internationale valoroase, tehnice sau „politice"
> care, IMHO, ar trebui incluse pe site softwareliber.ro, ca să direcționeze
> corect/informeze cititorii - cum ar fi:
>
> Blog-ul lui Rob Weir despre OpenDocument  http://www.robweir.com/blog
> Blog-ul lui Bob Sutor despre același subiect

Astea sunt deja prea politice, si in engleza. Si planetul sufera din pacate de
prea multe posturi in engleza dar asta e, nu e nici un filtru.

> Link către http://www.tldp.org
> http://www.gnu.org/philosophy
> http://www.fsf.org   http://www.fsf.org/campaigns/
> (cum poți vorbi despre Free Software fără Stallman ?)
> http://openparliament.eu
> http://www.digistan.org
> Un link către textul licenței GPL în limba română - există în Wikipedia
> românească

As pune link mai degraba la blogul lui Bogdan Manolea ca e local si mai
relevant pentru Romania. Sa incercam nu doar sa avem copii si linkuri
spre cei de afara
ci sa promovam actiunea local.

> 6. Românii sunt mari utilizatori de multimedia - muzică, filme, jocuri -
> oficiale sau nu. De fapt, cred că multimedia este principalul scop pentru
> care se cumpără, la noi, calculatoare, în segmentul home-use.

corect.
> [...]
> informații practice (eventual traduse) și link-uri - cum sunt cele de la:
>
> PlayOGG http://www.fsf.org/resources/formats/playogg
> http://xiph.org/
> http://www.videolan.org
> http://www.musicbrainz.org  și http://www.musicip.com
> http://www.defectivebydesign.org/
> DVD-uri și Blu-Ray: http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html
>
> Ar fi utile niște informații *pertinente* și *pe scurt* , în limba română,
> măcar ca să diminuăm folclorul româno-școlăresc Windoze/underground ;-)
> despre multimedia, mp3-uri, DVD-uri, crackeri, etc. ...

Asa e, dar publicul care cumpara calc pt multimedia nu e interesat (ca sa nu zic
incapabil sa priceapa deocamdata) ce e cu toate astea.

As zice ca situl sa fie un punct de adunare pentru cei care se implica
activ in FOSS,
inteleg ideologia si motivatiile din spate si pentru ca persoanele din
afara domeniului
dar care se pot identifica din prima cu 'spiritul FOSS'  cand aud de
el sa nu fie asaltate de termeni
derutanti ca GNOME, KDE, Fedora, Ubuntu, JBoss, Vorbis . Ca abia retin
XP, Vista si Mac :)

Jani