[software-liber] Re: Licenta/licente sit

Stas Sushkov stas la nerd.ro
Mie Sep 10 14:38:41 EEST 2008

> Dupa parerea mea, asta ar fi o alegere nefericita. NC-ND este cea mai putin
> libera dintre licentele CC, nu ofera mai nimic in plus fata de o licenta
> proprietara.
> Noi in Fedora (si din cite stiu eu si cei de la Debian) consideram aceasta
> licenta ca "non-Free" si nu o acceptam.

Sunt de acord cu tine Nicu, insa sa fim realisti, unele lucruri se
doresc a ramane asa cum le vom publica noi pe site, si nu se doresc a
fi modificate, cel putin fara acordul nostru.
Spre exemplu, noi publicam logo-ul nostru, cineva il preia si il
modifica si il foloseste in alta parte drept logo-ul sau.
Sau de exemplu scriem un articol pe incearca, cineva ia si il copiaza
cu mici modificari si e articolul sau? :-/
"dreptul de a copia, distribui și transmite opera." mi se pare mai ok
la fazele acestea!

Cum nu publicam cod (doar non-cod), mi se pare ok sa folosim aceasta
licenta, doar din motivul pentru a nu deveni plagiati (un lucru ce
l-am mai intalnit de cateva ori si pe forum si pe alte blog-uri). Insa
daca dorim sa publicam ceva cu anumite drepturi liberaliste, acest
lucru se poate mentiona odata cu articolul publicat sau pachetul in
care va fi distribuit acel cod.

Alt exemplu ar fi pe planet. Nu-mi doresc sa ma trezesc cu mesaje gen
"Vreau sa-mi scot blog-ul din agregator, pentru ca tutorialul meu a
fost plagiat prin intermediul planet-ului dvs. care spune ca orice
poate fi modificat si republicat!" :-/. Asa pastrez originalitatea si
dreptul de a nu plagia. (Repet e o problema foarte raspandita in
romania, sunt blogger de ~2ani, si m-am ciocnit personal cu astfel de
situatii....)

> Va propun sa va ginditi serios la by-sa ca optiune, este mult mai in
> spiritul GPL (eu personal NU voi contribui materiale sub licenta NC-ND, mai
> ales cind e vorba de un proiect intitulat "software liber").

Personal cred ca poti distribui materiale sub licenta pe care ti-o
doresti personal, iar articolul pe care-l scrii sigur nu doresti sa
fie plagiat!!!
Atentie, vorbim de lucrari din domeniul text-ului si imaginilor (nu
lucrari artistice sau muzica sau cod!!!!).

As dori mai multe argumente cand ziceti ca hai sa aplicam licenta X,
pentru ca argumentele chiar conteaza!
Proiectul Debian, probabil ca are motivele sale sa aplice by-sa
(apropo ei nu sunt in RO), insa doar pentru ca ei fac acest lucru, nu
inseamna ca e la moda si trebuie urmariti orb!!!

> --
> nicu :: http://nicubunu.ro :: http://nicubunu.blogspot.com

P.S.: Am incercat doar sa ma argumentez de ce AM PUS LICENTA BY-NC-ND,
nu zic ca nu imi voi schimba parerea odata ce vor fi aduse argumente
clare si explicite. La fel se poate crea o pagina cu "legal" (ex:
http://www.ubuntu.com/legal).

--
() Campania Panglicii în ASCII
/\ http://stas.nerd.ro/ascii/