[software-liber] Offtopic: O problema de administrare

Varga Levente vlzoltan la gmail.com
Vin Sep 26 23:22:34 EEST 2008

Salut!

Inainte sa incep sa-mi expun pasul si sa va cer o parere vreau sa va
multumesc pentru sugestiile de data trecuta in legatura cu problema
OpenOffice crash si sa imi cer scuze pentru mailul aproape ilizibil din
punct de vedere gramatical pe care am reusit sa il trimit listei.
Problema pe care o am si va rog daca puteti sa imi dati sugestii in legatura
cu rezolvarea ei, dar in principal, sa ma ajutati sa gasesc un soft care
rezolva problema definitiv. Acum iata baiul. Seful meu a avut nevoie de un
fel de mailing list la care trimitand un mail acesta sa replice mailul
respectiv la un numar mare de adrese mail asa cum functioneaza pe Yahoo Mail
la Contacs (alegi un numar de contacte si mailul pe care il compui va ajunge
la acele contacte). Eu incercand sa rezolv problema am pornit cu ideea de a
utiliza un server OpenLDAP si sa bag acolo acele adrese mail defalcate pe
anumite criterii astfel incat sa se poata trimite mail dupa cum se doreste
(in functie de oras, etc.). Problema pe care am intalnit-o este ca seful meu
utilizand Thunderbird, acesta, Thunderbird, are un bug vechi de 9 ani care
nu ii permite sa conlucreze cu liste de mail (sau mail groups depinde  cine
cum prefera)  utilizand LDAP ca sursa. Din pacate, dupa o discutie cu unul
dintre developeri de la Thunderbird am aflat ca nu sunt sanse ca acest bug
sa fie fixat prea curand( expresia fiind "*poate* il rezolvam in versiunea
3"). Deci a cazut ideea. Am incercat sa introduc adresele in Address Book in

Thunderbird in ideea ca il invat pe seful meu sa utilizeze Address Book si
asa se rezolva problema adaugirii sau stergerii unei adrese sau vizualizarea
listei. Din pacate si la acest capitol Thunderbid a facut urat, in momentul
cand o adresa aparea in doua liste diferite sau semana oarecum le incruca
sau stergea una din ele, astfel incat introduceam de ex. 150 de adrese
intr-o categorie si cand ma uitam erau 148 sau mai putin in loc de 150 (de
altfel nu ar fi fost o solutie definitiva buna). Ultima solutie a ramas sa
instalez pe unul din serverele noastre un mailing list server dar ideea
parea prea complicata si totul trebuia rezolvat urgent asa ca am decis sa
utilizez un forwarding chain, adica sa introduc intr-o tabela adresele in
functie de o sursa(acela era categoria sau numele "mailing list"-ului) si
serverul de mail sa faca forwarding automat in functie de ce sursa este
utilizata. Pe moment totul parea ca este ok pana cand seful meu mi-a
comunicat ca el vrea sa poata vizualiza listele (adica adresele continute in
ele), sa poata sterge sau edita intrarile, etc.. Intr-un cuvant sa poata
administra si el lista daca are nevoie. Asa ca m-am reintors la ideea de a
utiliza un mailing list server. Din pacate experienta mea in aceasta
directie este ceva ce tinde asimptotic spre zero, asa ca vreau sa va rog sa
ma ajutati cu niste sugestii in ceea ce priveste alegerea softului de
mailing list sau ce solutie mi-ati recomanda ca si alternativa la ideea mea.
Datele problemei, ca sa recapitulez, ar fi: un mailing list server care sa
poata conlucra cu Postfix, preferabil sa fie capabil sa lucreze cu domenii
virtuale, sa aiba posibilitatea de a definit liste unidirectionale, adica
subscrierea la ele sa nu fie publica ci facuta numai de administratorul
listei, sa aiba o interfata web pentru definire de lista, adaugare de
adrese, editare, stergere si viualizare a listei sau adreselor, sa fie usor
de utilizat (vorbim de persoane care nu prea le au cu calculatoarele), sa
permita definirea unor liste masive si unui numar mare de liste (nu este
spam este vorba de o fundatie culturala care are membrii, iar comunicarea si
legatura cu acestia in ceea ce priveste evenimentele culturale care se
organizeaza sau altele se face prin mail), sa nu consume o cantitate enorma
de resurse (pe cat posibil). Mentionez ca am cautat si eu pe Google si m-am
uitat in jur, dar fiindca nu am prea mult timp nu pot sa testez tot ce am
aflat ca sa gasesc solutia buna. Din aceasta cauza ma adresez voua cu
speranta ca poate unii dintre voi au experienta in aceasta directie si ma
pot ajuta cat mai repede daca se poate (in week-end trebuie sa o rezolv
remotely). O idee ar fi GNU mailman dar nu il cunosc si din cate am citit nu
imi pot da seama daca este ceea ce caut. O alta idee pe care am avut-o este
sa continui cu forwarding chains si sa scriu un program in PHP care sa
permita administrarea acestora, dar aia ar dura si mai ales ca recent am
observat niscai probleme, alte servere SMTP se comportandu-se "ciudat"(este
de inteles) fiindca mail serverul nostru trimite mailurile in rafala catre
un numar mare de destinatari (multi pe Yahoo Mail) si risc sa ajung sa fiu
blacklisted ca spammer cand colo eu nu spamuiesc (cel putin nu in sensul
clasic al cuvantului). Astept cu nerabdare sugestiile voastre si va raman pe
deplin indatorat pentru ajutor.

P.S. Scuze de aceasta epistola stil eseu, dar nu am vrut sa pierd vremea cu
multiple explicatii marunte dupa aceea.

--
Lege, lege, relege, ora, labora et invenies.