[software-liber] Re: Planuri de viitor pentru GSL

Răzvan Sandu razvan.sandu la zando.ro
Lun Apr 27 09:24:22 EEST 2009

Jani, am citit cu interes mesajul tau si trebuie sa-ti raspund. Raspund
pe lista, pentru a da si celorlalti ocazia sa comenteze...

Din cate pot sa-mi dau seama, este o mare diferenta intre grupul de la
Cluj si alte grupuri Free Software din tara. Nu stiu ce le deosebeste
practic, dar vad ca la voi exista o activitate destul de mare si
"vizibila", contrar restului tarii.

In Bucuresti, eu si firma (mica) pe care o conduc ne gasim intr-o
pozitie destul de ingrata. Pe de o parte, si eu cred ca se poate face
mai mult pentru dezvoltarea miscarii Free Software in Romania - si sunt
dispus sa contribui. Pe de alta, in conditiile unei lipse acute de timp,
nu ma pot baza decat pe puterile si activitatile proprii (cu
calculatorul in fata): pot face blogging despre subiectele importante,
pot traduce, pot participa la cate-o intalnire sau conferinta, pot
semnala bug-uri si urmari rezolvarea lor, etc. Nu-mi este, insa,
indemana sa discut "fata in fata" cu universitatile, sa inchiriez sali,
sa organizez eu insumi prezentari. Nu pot face asta singur: n-am
relatii, "intrari" in mediul universitar, n-am timp sa caut (pentru ca
ar presupune "statul pe la usi" in institutiile respective), n-am cu
cine sa organizez conferinte (ca doar sa vorbesc singur ;-) ) si nici
nu-mi permit sa inchiriez sali si logistica doar pe banii firmei mele,
fara sponsorizare din partea unei organizatii mai mari (la care as
adauga si eu ceva, bineinteles)...

Cred ca principala problema a miscarii Free Software este lipsa de
coeziune si tendinta balcanica spre discutii sterile, lipsite de
finalitate practica ("razboaie" de orgolii intre distributii, etc.)

Spre deosebire de cei din strainatate, avem, se pare, prea putini
programatori Linux (care sa scrie cod EFECTIV, acceptabil intr-o
distributie "vizibila" upstream) si suntem "organizati" in prea multe
"grupulete" si "bisericute" (de multe ori, extrem de elitiste si cu
nasul pe sus). La nivelul unui oras ca Bucurestiul, asta face
activitatea aproape imposibila.

ROLUL PRINCIPAL pe care eu il vad pentru GSL si pentru portalul
softwareliber.ro este acela de a unifica grupurile Free Software din
toata tara, de a le face sa COMUNICE - fara a le impune mare lucru.

Puneti-va in situatia unui newbie care doreste sa instaleze Linux pentru
prima data. Cine il indruma? Cine ii da CD-uri? Cine il ajuta sa faca
primii pasi? Ce distributie sa instaleze - e bombardat cu informatii din
reviste si de pe forumuri, de multe ori gresite sau "intoxicate" cu
propaganda Microsoft, la deruta...

Haideti sa facem din portalul softwareliber.ro acest punct central de
informare, necontradictoriu: sa-i poti spune unui newbie: "Du-te acolo
si vei gasi un site prietenos si EXTREM de simplu, care-ti va spune, pe
prima pagina, cum sa-ti instalezi Linux in 2 ore. Filozofia e in spate,
pe masura ce vrei sa aprofundezi si sa citesti..."

Cum afla un pasionat de Linux noutatile DIN TARA ? Cum au aflat, de
exemplu, ai nostri despre "lupta" standardizarii OOXML ? Multi nu stiu
nici acum despre ce e vorba... Cum gasim o relatie la MCTI si la
forurile de decizie? Cum ne informam unii pe altii despre "capcanele"
care mai apar?

Avem macar o LISTA CLARA, completa, a grupurilor Linux din toata tara ?

Este superimportant ca GSL sa aiba PERSONALITATE JURIDICA, din doua motive:

- sa poata primi sponsorizari si donatii din partea firmelor si
NGO-urilor (servere, abonamente Internet, sponsorizari la conferinte,
etc) - inclusiv acel 2% din impozitele pe care oricum le platim cu totii;

- oficialitatile si firmele straine care vor sa ajute FLOSS sa aiba un
partener de discutie (sa putem spune "noi suntem umbrela sub care sta
marea majoritate a LUG-urilor romanesti, discutati cu noi... noi suntem
vocea Free Software in presa... in marketing...")

- sa aibe (sau sa poata angaja) un avocat;

- sa aibe o afiliere la Free Software Foundation Europa.

Cred ca toti ar trebui sa citim mai cu atentie Linux Advocacy HOWTO si
cele similare - poate putem INVATA de la altii:

http://www.tldp.org/HOWTO/text/Advocacy
http://www.tldp.org/HOWTO/text/Event-HOWTO
http://tldp.org/HOWTO/Medicine-HOWTO/

In fine, cred ca cel mai important lucru pe care trebuie sa-l faca orice
LUG este sa CREASCA NUMARUL DE UTILIZATORI LINUX ROMANI (cat mai multi
oameni, cat mai multe instalari/computere). Sunt cateva puncte-cheie in
care putem actiona:

- cum organizam intalniri cu newbies, pentru instalari PRACTICE de Linux
(din experienta mea, distributiile Kiwi si Ubuntu sunt OPTIME pe partea
de desktop, iar CentOS si Debian pe partea de server);

- cum transformam in utilizatori (si pasionati) de Linux cat mai multi
dintre baietii care vand computere "la raft" in magazine gen Media
Galaxy, Flanco, Diverta, Vodafone, Orange, etc. ?

- cum atragem in miscarea Free Software cat mai multi profesori de
informatica (si nu numai) - universitari si preuniversitari ?

- cum atragem in miscarea Free Software jurnalisti (romani), de la
publicatii non-IT, IT si televiziuni ?

- cum spargem "cercuri Microsoft inchise", gen ASE-ul din Bucuresti ?
(http://forum.aseforum.ro/ http://www.ase.ro)

- cum organizam cat mai multe instalari de Linux (pentru ca numarul
instalarilor sa fie cat mai mare, "masa critica") ?

- cum convertim in ODF cat mai multe dintre documentele care circula pe
la noi ?

Avem un plan de raspunsuri punctuale la toate ideile astea? Va propun sa
discutam, in termeni cat mai CONCRETI !

As incepe cu lista de persoane si LUG-uri care compun GSL...

Astept cu interes parerile tuturor.

Numai bine,
Razvan

Un ataşament non-text a fost şters...