[software-liber] Re: Ini iativ - cum am putea reu i s adu�

Răzvan Sandu razvan.sandu la zando.ro
Mie Apr 29 08:55:00 EEST 2009


Pe 28.04.2009 14:24, Jani Monoses a scris:
>
> Ce sanse sunt sa avem avocat macar, daca nu contabil voluntar la fel ca
> admin sau cei cu IT. Este macar legal sau trebeui sa fie ceva bani in
> circulatie pentru a fi oficial?
>

>
> prin aceste criterii se exclude orice oras mare :) Si din aceste motive
> e un task full-time aproape cu raspundere mare.
>


Eu nu aș gândi așa.

În primul rând, cred că sarcinile legate de reprezentare juridică și 
bani sunt prea mari pentru a fi făcute pe bază de simplu voluntariat.

Cred că avocatul și contabilul trebuie să fie oameni apropiați grupului 
(cunoscuți și, daca se poate, adepți/entuziaști ai ideii de Free 
Software), dar angajați pe baza unui contract și *platiti* pentru munca 
lor, la prețul pieții.

Cel puțin în cazul avocatului, e bine ca el să nu fie o persoană, ci o 
firmă (mică) de avocatură: vor fi de depus un număr mare de acte, 
petiții, vor fi de făcut drumuri (multe!) la diverse instituții, cozi... 
Lucruri care depășesc posibilitațile fizice ale unei singure persoane, 
dacă acea persoană nu e angajată full-time.

Avocatul (sau firma de avocatură) e bine să fie unul/una cu oarecari 
„relații”, nu vreun frate sau vreo soră care tocmai a terminat Dreptul 
și nu știe pe ce lume trăiește. Fiindcă avocatul va avea de-a face cu 
firme mari (în contra intereselor lor), cu instituții de stat (unele nu 
tocmai binevoitoare sau transparente...)

În cazul contabilului/casierului, dacă recurgi la unul care ține în mod 
regulat contabilitatea a 2-3 firme (nu chioșcuri de Boni-Bon din colțul 
străzii, ci *firme* ), contabilul va depune la Fisc situațiile 
financiare pentru asociație odată cu cele ale firmelor respective (unde 
cari trei dosare, îl cari și pe al patrulea). Aici cred ca lucrurile-s 
(ceva) mai simple.

Administratorul n-ar trebui să fie o femeie, cunoscut fiind că femeile 
sunt rareori pasionate profund de tehnologie/IT (până la nivelul la care 
să uite de familie și de cumpăratul hăinuțelor în Mall ca să scrie nu 
știu ce secvență de cod ;-) ). Administratorul ar trebui să fie un 
bărbat, cineva dintre noi - în principiu, o persoana care mai are, cât 
de cât, cunoștințe juridice și de contabilitate/finanțe. Rolul principal 
al administratorului este de a fi „interfața” cu contabilul și avocatul 
și de a semna acte în numele asociației. Administratorul trebuie să fie 
o persoană implicată în grup din convingere (Free Software) și pe termen 
lung (chiar dacă alegerea administratorului se face periodic, prin vot). 
Până la urmă, administratorul ESTE asociația.

Ca să-i raspund lui Jani ce pași (cred eu că) trebuie făcuți:

- trebuie găsit avocatul (pentru început, pe bază de voluntariat);

- avocatul trebuie să formuleze un statut al asociației, care să țină 
seama de criteriile enunțate pe-aici, de experiența fondării altor 
asociații similare. În acest sens, avem nu numai experiența asociațiilor 
românești (din IT și din alte domenii), dar și experiența funcționării 
asociațiilor Free Software din străinătate.

- odată principiile de funcționare ale asociației stabilite prin statut 
(ajustat prin discuții *la obiect* pe această listă si adoptat in forma 
finala), trebuie lansată întrebarea clară: cine se înscrie ? Pentru 
asta, membrului care se înscrie trebuie să-i fie 100% clare drepturile 
și obligațiile (personă fizică sau juridică);


- odată stabilită lista membrilor care se înscriu, trebuie sa vedem cum 
putem obține fondurile necesare (pe baza unei eventuale cotizații, 2% 
din impozit, donații, etc.) . În felul acesta, încep să apară banii din 
care poți plăti avocatul și contabilul. Aici ne pot ajuta mult 
eventualele firme care vor să intre în asociație.

- trebuie ales administratorul, pe baza candidaturilor și a prevederilor 
statutului (nu vă așteptați să aveți candidaturi până când statutul nu e 
gata, supervizat în detaliu de un avocat, pentru ca administratorul să 
știe ce răspunderi își ia);


Eventualele firme membre ale asociației pot „dona”, total sau parțial, 
serviciile de contabilitate sau cele juridice, ceea ce ar simplifica 
mult problema - spre exemplu, contabilitatea asociatiei poate fi ținută 
de contabilul uneia dintre firmele-membre, contra unei sume suplimentare 
la salariu.


Deci, primul pas ar fi găsirea unui avocat dispus să ne ajute (ideal,
care să și rămână avocatul asociației, după înființare - contra cost).
Pentru munca de a crea asociația și a ne sfătui, avocatul poate fi 
voluntar sau poate fi plătit cu o sumă fixă, de început - până la 
definitivarea statutului și alegerea administratorului. Pentru asta, 
trebuie găsit avocatul și văzut ce sumă ne cere...


De asemenea, cel puțin la început, ar fi *foarte* valoroase sfatul si 
ajutorul practic al vreunui alt NGO. Cunoașteți vreun NGO - eventual 
internațional - care să se ocupe cu sprijinirea proiectelor de acest gen 
în România ? Poate putem întreba la FSF-Europe ?

Aștept cu interes păreri.



Numai bine,
Răzvan




More information about the GSL mailing list