[GSL] Asupra ultimelor discuții despre Proiectul eBook

Volodia Macovei volodia la archlinux.ro
Sm Aug 22 09:52:49 EEST 2009

Să ne tragem puțin sufletul și să lămurim câteva lucruri.

În primul rând, regret faptul că, așa cum se discută aici, se transformă un
proiect generos într-o broșurică de propagandă, de genul celor care stau
aruncate pe măsuțele din sălile de așteptare de la policlinici. Dacă sperați
ca douâ-trei file de propagandă pro-software-liber să convingă pe cineva,
atunci dați-mi voie să vă spun că, în opinia mea, abordați greșit această
problemă: nu va fi nimeni convins și nici măcar făcut curios. Se cunosc atât
de puține lucruri în această zonă încât fluturași de genul: "Încearcă-mă, că
n-ai să regreți!" nu crează decât, eventual, o reacție de genul: "Uite-i și
pe ăștia! Bine că nu umblă din ușă în ușă!".
Când m-am gândit la acest proiect, l-am văzut chiar din perspectiva unei
echipe care propune o soluție complexă, viabilă, ca alternativă. Nu cunosc
indivizi sau chiar firme care să fi câștigat respect și susținere pentru
proiecte scrise pe o coală A4.
Așa cum a fost el schițat în prima fază, acest proiect nu exclude în nici un
fel unele din propunerile voastre. Astfel:
1. Dacă vă uitați atent, fiecare capitol reprezintă un modul ce se poate
utiliza independent foarte bine;
2. Manifestul și Introducerea, de exemplu, pot fi materiale scurte de
promovare simplă - dar nu fac doi bani dacă nu au legături către celelalte
module/capitole care explică mai în detaliu despre ce este vorba;
3. Modulul/capitolul despre licențiere este fundamental și nu vrea să fac
alte comentarii.
4. Degeaba spuneți că la nivel de factori de decizie e suficient să dai o
idee concentrată în câteva pagini, că altfel nu citește... Din experiența
personală știu că a trebuit să fac zeci de anexe la câte o propunere de
proiect, pentru că oamenii/autoritățile vroiau să știe în detaliu cu ce se
mănâncă. Autoritățile, firmele, organizațiile, oamenii - toți/toate vor
detalii, vor soluții, răspunsuri...
5. Din contactul cu debutanți în ale software-ului liber, știu foarte bine
că aceștia îmi cereau să le spun unde pot găsi la un loc toate informațiile,
(dacă se poate în limba română) și se declarau dezamăgiți de faptul că toată
lumea le dă câte o listă de link-uri (așa cum mai fac unii dintre noi atunci
când, în loc să aibă răbdare și să explice o soluție, îi trimit pe oameni să
citească wiki!)
6. Văd că nu observați că miza importantă a proiectului este reprezentantă
de comunitățile românești: Există un capitol "vital" dedicat comunităților
românești, fără de care nu se poate. Partea cu distribuțiile, care nu pare
să vă atragă și pe care unii o considerați cvasi-inutilă, este destinată să
scoată în evidență nu neapărat distribuția în sine, ci mai ales faptul că ea
are o mulțime de români angrenați fie ca dezvoltatori, fie în cadrul
comunităților dedicate. A demonstra faptul că suntem mulți, serioși și
organizați înseamnă enorm pentru software-ul liber românesc și ideea de
comunitate, de socializare în jurul unei soluții este, evident, atractivă.
7. Ar fi absurd să vă aduc argumente privind o abordare serioasă a
modulelor/capitolelor legate de software liber în educație, business sau
administrație publică.
8. Proiectul acesta este conceput să dea cât mai multe argumente și să
detalieze ideea și practica software-ului liber în România. Chestia cu
numărul de pagini reprezintă o discuție fără rost: eu, când citesc o carte
electronică, nu citesc beletristică: mă duc frumușel și citesc capitolele
care mă interesează: dacă vreau să scriu un cod dedicat, nu mă apuc să
citesc capitolul introductiv despre istoria programării!
9. Ideea mea era să facem din acest proiect o structură de referință pentru
software-ul liber românesc, un spațiu către care să vină toți cei care vor
să afle ceva din această zonă, un proiect care, odată făcut, sa aibă
flexibilitatea de a fi extins în timp, de noi sau de alții. Și, revin...
propagarea unui manifest simplu sau a unei scrisori deschise adresate
autorităților sau comunităților, nu este în conflict cu structura acestui
proiect, ci reprezintă doar o utilitate simplă a acestuia. Dar, în momentul
în care "momești" societatea cu oferta software-ului liber, trebuie să fii
sigur că ai detaliate și răspunsurile la întrebările ce vor veni, și asta nu
oricum, ci într-un singur loc... altfel devenim ce suntem și am fost: mai
mulți, care se adună de câteva ori într-un singur loc și nu înțeleg de ce nu
se schimbă nimic... sau, mai rău, vom deveni niște furnizori enervanți de
link-uri mai mult sau mai puțin utile...

Am scris cam mult, dar simțeam nevoia să vă spun opinia mea, pentru că am
senzația că totul se pierde în desuet... Pentru un fascicol de propagandă de
câteva pagini, nu era nevoie de ditamai proiectul: era suficient să se ofere
cineva să le scrie și să mai fie completat pe ici pe colo de ceilalți...
preț de câteva ceasuri...

PS: Acest proiect este generos și util, dacă îl facem așa. Și este mult de
lucru la el, în forma completă. Așa încât, ar fi bine să ne hotărâm repede
ce facem cu el...

În speranța că nu am supărat pe nimeni cu aceste rânduri, aștept să văd ce
hotărâți...

volodia

--
Just be brothers in Arch!