[software-liber] Re: Fwd: [arlug] Booklet Incepatori Linux

Nicu Buculei nicubunu la gmail.com
Joi Feb 19 15:38:26 EET 2009

> From: calin.miclaus@
>
> Propun urmatoarea structura (unde ordinea asta nu e neaparat cea mai
> fericita, dar e importanta. prima pagina mai ales):

In mare mi se pare un punct de pornire OK dar am niste observatii

> [...]
> fapt executabile, nici compatibile cu windows (amintit doar de un
> emulator, si pentru mai multe informatii, redirect(arlug)). Driverele
> windows nu sunt compatibile nici necesare pe linux (cu mici exceptii,
> amintit de wireless. alea video se descarca automat in majoritatea
> cazurilor). De asemenea, explicat clar diferenta dintre drepturi root
> si cele de utilizator normal. Se loveste de asta cand vrea sa
> configureze diverse chestii, la updates, cand incearca sa scrie in
> alte directoare decat home, ... Trebuie sa fie avizat omul.

Poate ar fi util de vorbit putin despre instalarea/actualizarea
programelor, dar operatia e cam diferita de la o distributie la alta.

Eu nu as insista pe .exe-uri.

> b) Cateva cuvinte despre structura de directoare si permisiuni. Aici,
> amintit doar de / , de /home/user , de /mnt si de /media. Eventual si
> de /home/user/Desktop. Are nevoie omul, pentru ca daca baga un stick,
> sau vrea sa acceseze o partitie windows, sau daca vrea doar sa adauge
> melodii la playlist, trebuie sa stie unde sa se uite. Pe windows, ii
> obisnuit cu C:, trebuie sa stie ce inseamna "/"

Poate ar trebui pomenit si de /etc asa in trecere, fara a insista pe el.

> c) Explicata pe scurt interfata gnome. Spus ce se gaseste in meniul
> aplicatii (amintit de gruparea aplicatiilor pe categorii), in meniul
> Places (foarte util, mai ales daca foloseste stickuri sau mai stiu eu
> ce dracovenii), si amintit doar de System ->
> Preferences/Administration. Musai vorbit de virtual desktops.

Daca vorbim de incepatori, s-ar putea ca desktopurile virtuale sa nu fie
asa importante. Dar probabil trebuie amintite ca sa nu se sperie omul ca
i-a disparut tot ce avea pe ecran,

> d) Nautilus. Explicata (eventual cu poze) faza cu location bar
> (butoane vs cale in mod text). In rest, aceleasi functii (copy/paste).
> Amintit si de bookmarks, de cat de utile sunt, si ca se rezolva cu un
> drag&drop.

In GNOME nu este modul "spatial" cel implicit pentru Nautilus, deci fara
  location bar? (cele mai multe distributii stau cu setarea implicita a
modului inc are functioneaza Nautilus).

> e) Un player audio. As merge pe audacious, pentru ca e asemanator cu
> winamp (si ca s-a scos xmms din repositories). Daca stiti altul care
> sa arate la fel si sa fie mai bun, perfect :)

Eu as merge pe cel care e implicit in distributie, pentru a nu mai ameti
  oamenii cu instalari de programe. In Fedora implicit este Rhythmbox.

> f) Un player video

La fel ca la audio, cel implicit, care cred ca e Totem cam peste tot pe
unde e GNOME si cu codecurile potrivite vede cam orice (are niste
lipsuri fata de VLC dar sint nesemnificative pentru majoritatea
utlizatorilor).

g) o enumerare a aplicatiilor de productivitate - OpenOffice.org, GIMP,
etc., poate cu paralela a echivalentelor din lumea Windows. Poate la fel
si cu aplciatiile de internet (browser, client de mail, Pidgin, client
BitTorrent etc.)

h) ar fi util de spus ca exista si jocuri in Linux, numite citeva mai
reprezentative (Wesnoth, Open Arena etc.)