[software-liber] Re: Fwd: [arlug] Booklet Incepatori Linux

Calin Miclaus calin.miclaus la gmail.com
Joi Feb 19 16:02:38 EET 2009

2009/2/19 Nicu Buculei <nicubunu la gmail.com>

> Poate ar fi util de vorbit putin despre instalarea/actualizarea
> programelor, dar operatia e cam diferita de la o distributie la alta.
>
> Eu nu as insista pe .exe-uri.

Am trecut si synaptic. Vroiam sa-l trec ca punct separat, dar am uitat.
Treaba cu exe-uri, cred ca trebuie amintita. Am avut parte de cativa useri
derutati, ca nu pot instala programe. Dau jos installerul, dau dublu click
pe el, si nu merge... la ei ma gandeam

> Poate ar trebui pomenit si de /etc asa in trecere, fara a insista pe el.

am trecut si asta

> Daca vorbim de incepatori, s-ar putea ca desktopurile virtuale sa nu fie
> asa importante. Dar probabil trebuie amintite ca sa nu se sperie omul ca i-a
> disparut tot ce avea pe ecran,

Exact. Majoritatea care dau click pe pager, se panicheaza/enerveaza ca le-au
disparut programele. Sau ca pornesc un program (care exista deja pe alt
desktop) si nu se intampla nimic. Oricum, daca se pomeneste de compiz si al
sau cub, trebuiesc prezentate si desktop-urile.

>  d) Nautilus. Explicata (eventual cu poze) faza cu location bar
>>

> In GNOME nu este modul "spatial" cel implicit pentru Nautilus, deci fara
>  location bar? (cele mai multe distributii stau cu setarea implicita a
> modului inc are functioneaza Nautilus).

Intr-adevar, asa e implicit. Dar difera de windows, si e foarte posibil sa
nu intelaga nimic daca nu li se explica.

>  e) Un player audio. As merge pe audacious, pentru ca e asemanator cu
>>

> Eu as merge pe cel care e implicit in distributie, pentru a nu mai ameti
>  oamenii cu instalari de programe. In Fedora implicit este Rhythmbox.

Standul respectiv va fi personalizat de noi, deci putem pune orice. Pentru
un om care a folosit winamp, cred ca e derutant sa sara-n rhythmbox. Nu
vreau sa evit 'ametirea' oamenilor, pentru ca le explic cum sa-si instaleze
alte programe, si pentru ca am unde sa-i indrum daca au nevoie de ajutor.

>  f) Un player video
>>

> La fel ca la audio, cel implicit, care cred ca e Totem cam peste tot pe
> unde e GNOME si cu codecurile potrivite vede cam orice (are niste lipsuri
> fata de VLC dar sint nesemnificative pentru majoritatea utlizatorilor).

Din proprie experienta, stiu ca e neplacut sa ai mai multe playere
instalate. Prietena-mea e un pic derutata, ca are si mplayer, si totem. As
prefera sa raman la ceva default (sau macar sa fie unul singur), dar am avut
probleme cu totem si subtitrarile. Cineva spunea ca vlc e ok, si nu ma
deranjeaza sa-i explic la om cum sa-si puna vlc.

> g) o enumerare a aplicatiilor de productivitate - OpenOffice.org, GIMP,
> etc., poate cu paralela a echivalentelor din lumea Windows. Poate la fel si
> cu aplciatiile de internet (browser, client de mail, Pidgin, client
> BitTorrent etc.)

Clar. Pe lista sugeram sa alocam cca 1/2 dintr-un A5 (sau cat e nevoie) unde
sa explicam fiecare alternativa, de care are nevoie.

> h) ar fi util de spus ca exista si jocuri in Linux, numite citeva mai
> reprezentative (Wesnoth, Open Arena etc.)

Pe statia respectiva, vor fi instalate cateva (nexuiz, warzone2100,
openarena, ..). Poate ca trebuiesc si astea pomenite in booklet, dar nu le
dau asa prioritate mare. Vreau sa poata fi folosit si in alte ocazii.

--
Calin Miclaus