[software-liber] Re: Legea nr. 183/2006

Răzvan Sandu razvan.sandu la zando.ro
Mar Ian 27 13:42:10 EET 2009

Adrian C. wrote:
> Asta am văzut, nr. din titlu, am și citit, dar în textul ăla nu  zice nimic
> de virgule în loc de sedile. Mă refeream la un act ceva care specifică faptul
> că se folosesc virgulele și nu sedilele. Scria acolo în final ca se va emite
> un ordin în 90 de zile pentru reglementări. Poate despre asta e vorba. Este
> așa un ordin? Mă interesează să îl arăt la cineva chiar la Universitate care
> folosesc win 2K și office 2K și nu admit nici o lucrare scrisă în altceva (nu
> vor sa evolueze tehnologic), de ex. win. vista (cum are tot omul) care are
> virgule la diacritice, nu sedile.

Bună ziua,

Standardul *oficial* de tastatură românească, adoptat de organizația noastră de
standardizare, ASRO (http://www.asro.ro), în comitetul CT210, este SR
13392:2004. Nu e nimic discutabil aici.

Mai există și regulile Academiei Române, care spun că acele caractere speciale,
ș și ț, se formează prin adăugarea unei virgule sub s, respectiv t.

Practic, în limba română avem 5 aranjamente de tastatură (trei dintre ele fiind
menținute doar pentru compatibilitate):

- primary cu virgule
- primary cu sedile
- secondary cu virgule
- secondary cu sedile
- Martin Poehler (legacy) - cu literele Z și Y inversate

Ce înseamnă layout-uri „primary” și „secondary”, vezi aici:

http://i18n.ro/images/6/61/Ro.png
http://i18n.ro/images/b/b8/Ro-us.png

Eu recomand tuturor, pe Linux, Windows sau altceva, aranjamentul secondary cu
virgule, care, mulțumită lui Alex, e default în Fedora 10 (prima versiune de
Fedora care introduce suport corect). Aș fi fericit ca toate celelalte
distribuții să ia aceiași decizie.

Numai bine,
Răzvan