[software-liber] Aplicații practice Free Software

Răzvan Sandu razvan.sandu la zando.ro
Dum Mai 31 10:48:50 EEST 2009

Bună ziua,

Privind prezentarea lui Eduard Șuică de la eLiberatica, mă tot gândeam
că avem în țara asta programatori geniali, dar cărora li se oferă prea
puține șanse să-și valorifice talentul atâta timp cât rămân în țară.

Pornind de la asta, mă gândeam la un aspect practic al efortului nostru
de a răspândi software-ul liber și aș fi vrut să mă consult cu membrii
acestei liste privind fezabilitatea practică a ideii mele.

Pe scurt:

Pe site-ul Ministerului de Finanțe există o suită de programe Windows de
mici dimensiuni, pe care fiecare contabil din România le folosește, în
fiecare lună.

Vedeți pe http://www.mfinante.ro, la rubrica „Informații contribuabili”
din coloana din stânga.

Mă întrebam dacă ar fi fezabil (și legal) să găsim un programator dispus
să rescrie, prin reverse engineering, măcar câteva dintre aceste
programe și să lanseze codul pe Internet, sub licență GPL (nu neapărat
gratuit).

Detalii ale ideii:

1. Codul ar trebui să fie cross-platform, instalabil pe Linux, Windows,
Mac (GTK+ ? Java ?); rezultatul ar trebui să fie un set de fișiere .rpm,
.deb, .exe, etc. pentru principalele SO: Fedora, Ubuntu, CentOS...

2. Nu este necesar să se rescrie decât cele mai recente versiuni ale
acestor programe.

3. Pentru simplificare, poate putem identifica și contacta autorul
programelor originale (care-s scrise în Visual Basic, din câte știu) și
poate-l putem coopta ?

4. S-ar încălca vreo lege ? Ne poate informa un avocat ?

Scopul final ar fi, în primul rând, să producem output identic,
acceptabil ca raportare oficială de către Administrația Financiară (e un
fișier .txt, din câte știu).

Cred că existența acestor miniaplicații ar fi primul pas de a:

- fi utili comunității contabililor, oferindu-le prima șansă de a nu mai
folosi (doar) Windows;

- convinge vreo autoritate publică că există alternativă (poate,
eventual, să-i convingem să publice versiunea free software a
programului pe site, ca versiune oficială - împreună cu sursa);

- avea o bază de cod GPL pe care orice programator - român sau străin -
să poată lucra, în caz că apar modificări ale programului respectiv,
prin legislație.

Aștept cu interes păreri.

Numai bine,
Răzvan