[GSL] contribuțiile românești în mediul open source

Mihai Sucan mihai.sucan la gmail.com
Mar Noi 3 15:05:35 EET 2009

Bună ziua!

Le Tue, 03 Nov 2009 11:04:06 +0200, Răzvan Sandu <razvan.sandu la zando.ro> a
écrit:

> [...]
> aibă subgrupuri, echipe clar definite...
>
> Ce-ar fi, de exemplu, să apelăm la colege și colegi cu experiență în
> marketing, PR și jurnalistică, *profesionisti* , ca să ne ajute în
> promovarea Free Software, în loc s-o facem noi, inginerii - uneori,
> destul de „bolovănos” ?
>
> Ce-ar fi să ne propunem o listă clară de scopuri și să încercăm să le
> atingem, punctual ? Spre exemplu: întocmirea unei liste complete cu
> universitățile din orașul X și organizarea unei prezentări Free Software
> la care să participe cât mai mulți IT-iști *non-Linux* (dar deschiși

Sunt complet de acord. Specialiști în PR, chiar dacă nu sunt așa de
"sinceri", ar ajuta mult la promovarea open sourceului. Abordarea
punctuală, grupuri de lucru, concentrarea asupra unui scop, etc, toate au
nevoie de lideri și de planuri bine definite.

> Sunteți de acord că lărgirea comunității Free Software românești (adică
> atragerea de noi persoane, potențial interesate în acest moment, care să
> devină treptat cunoscători și participanți activi) este de prioritate
> maximă ? IMHO, altfel ne vom întâlni mereu între noi, la diverse
> evenimente FOSS, mereu și mereu aceiași oameni...

Lărgirea de comunitate eu o "traduc" în număr mai mare de utilizatori și
contribuitori. Dacă rămânem la utilizatori nu rezolvăm nimic. Cred că la
ambele categorii te-ai referit, nu?

> Sunteți de acord că trebuie făcut ceva pentru implementarea FOSS în mai
> multe firme și instituții și trebuie *cunoscute* aceste implementări ?
> Nici azi nu avem un site/wiki în care să notăm firmele și instituțiile
> din România care folosesc Free Software... Grupul RLUG abia a reușit să
> pună pe picioare un wiki (relativ complet, zic eu) cu comunitățile FOSS
> din țară:
>
> http://wiki.lug.ro/mediawiki/index.php/Comunit%C4%83%C5%A3i_Linux_din_Rom%C3%A2nia

De acord. Dacă firmele ar începe să treacă pe open source în România ar fi
foarte bine.

> Sunteți de acord că trebuie insistat acolo unde FOSS nu a avut până acum
> mare succes ? Dacă la Cluj, Iași, Arad sau București s-au tot organizat
> evenimente și întâlniri, la Constanța - de exemplu - e aproape zero...
>
> Sunteți de acord că trebuie făcut ceva pentru implicarea altor studenți
> decât cei de la Automatică și Calculatoare, în toate orașele ? Dând ca
> exemplu reprezentativ Bucureștiul, la Politehnică există grupuri bine
> puse la punct în Automatică - cum e ROSI - dar la facultățile de
> inginerie mecanică, Construcții, Medicină, ASE, Jurnalistică sau
> [...]

Nu știu cum puteți reuși implicarea altor studenți atâta timp cât
universitățile și profesorii ne oferă pe toate canalele posibile de
comunicare doar ... documente Word/Excel/PowerPoint, screenshoturi din
aceste programe și "documentație" jenantă despre aceste programare, chiar
și cursuri. Apoi, la viitori specialiști IT li se predau în majoritatea
cazurilor cursuri de .NET, de ASP, de Java (evident instalat pe Windows),
etc. Cursurile de Linux sunt de obicei cursuri "enervante" care te învață
comenzi în bash ca în clasa 5-a la școală, deci și prin aceste cursuri se
acutizează neplăcerea/repulsia față de Linux.

> [...]
> mai largă! Încă nu avem nici o soluție acceptabilă de oferit unui
> utilizator mai avansat de CAD (echivalent AutoCAD), unuia care vrea
> să-și sincronizeze telefonul mobil cu laptopul (echivalent NokiaPC
> Suite), încă mai avem de lucrat pentru a convinge un jurnalist sau un
> designer să renunțe la Adobe sau QuarkPress și să adopte Blender,
> Scribus, Gimp sau Inkscape...
>
> Mai avem de lucrat și pentru aconvinge o puștoaică de liceu să renunțe
> la înzorzonatul Yahoo Messenger și să folosească Pidgin pe Windows,
> orice argumente despre securitate IT și libertate FOSS am aduce !

Ata ete una mica problema gravă.

Eu folosesc Linux de 4 ani, fără probleme, fără reinstalări. Marius
(fratele meu geamăn) testează Linux periodic de când a apărut Wubi. Poate
trece absolut complet pe Linux cu excepția a două programe: Cinema 4D și
Photoshop. Blender este "criminal", iar Gimp nu se poate compara cu
nivelul lui Photoshop (cel puțin nu încă). La Gimp nu are suport pentru 16
bit per color channel, CMYK, color profiles, etc. La ambele programe,
Blender și Gimp, interfețele lasă foarte mult de dorit în termeni de
usability, accessibility, etc. În plus, nu știu cât de bine se descurcă
Gimp cu documente grafice gigantice de sute de megabytes. Chiar zilele
acestea în noua versiune de Ubuntu 9.10 .... Gimp nu reușea să depășească
1.4 GB mem usage, chiar dacă sistemul era 64 bits cu 8 GB RAM. Încărcarea
de 200 fișiere cu rezoluții foarte mari (3000 x 3000 px), PNG-uri /
TIFF-uri, și uhm ... a durat cam o oră, folosind doar un core. De ce așa
lent? De ce așa puțin RAM folosit? etc. La preferences nu găsești opțiuni
de mem usage (precum găsești la Photoshop).

E trist un lucru: Blender și Gimp sunt promovate de multe ori de fani open
source care habar n-au nici ei să le folosească - și nici nu au folosit la
modul serios programe de același fel pe Windows. Ei sunt de obicei din
categoria de 90% care vor doar muzică și filme pe Linux. Este pripit și
nefondat să afirmi că aceste două programe sunt "alternative". Gimp este
mai reușit, dar Blender este aprox. "horror". Eu nu pot să le promovez, nu
pot să le ofer ca argumente pentru trecerea pe Linux.

Și uite așa, Linux is a dead end pentru experți în diferite nișe.

Cât despre Yahoo Messenger versus Pidgin ... asta este o problemă de
marketing approach. Cei de la Pidgin au avut harul de a fi încăpățânați să
nu implementeze voice and video support. Acuma cică se lucrează - când
Ubuntu a renunțat la Pidgin și a trecut la Empathy. Cine i-ar fi oprit pe
cei de la Pidgin să introducă și ei capabilități "frumoase" pentru copii
mici? Pentru acesti tineri care vor culori și desene Pidgin nu poate fi o
alternativă la Yahoo Messenger.

Eu pot folosi liniștit Pidgin, dar mă deranjează că transferul de fișiere
nu merge tot timpul bine, sau că nu am voice and video support, sau că nu
are photo sharing.

Pidgin are un public țintă, Yahoo are altul.

Numai bine,
Mihai

--
Mihai Sucan