[GSL] contribuțiile românești în mediul open source

Mihai Sucan mihai.sucan la gmail.com
Mar Noi 3 15:45:39 EET 2009

Le Tue, 03 Nov 2009 14:07:42 +0200, Răzvan Sandu <razvan.sandu la zando.ro> a
écrit:

> Bună ziua din nou,
>
> Îi mulțumesc lui Nicu pentru răspuns și încerc să-i răspund punctual,
> ducând ideile mai departe:
>
> Nicu Buculei a scris:

> Da, dar fiecare dintre noi are câte o nișă mai îngustă de specializare.
> Cred că ar trebui să folosim competențele fiecăruia exact în zona unde
> se descurcă cel mai bine și unde are mai multă informație.

Dacă inginerul vrea să promoveze open source pentru că așa crede el că e
mai bine, atunci să coopteze prieteni care-i cunoaște mai pricepuți pe
domeniul de marketing. Dacă nu are, atunci face o comunitate precum GSL,
și până la urmă, cum a zis Răzvan, tot se găsește cineva interesat să
ajute.

> Sunt de acord, dar nu putem reduce totul numai la asta. Ți se vor pune
> întrebări concrete, de genul: „Sunt încântat de Linux, dar eu sunt
> proiectant în AutoCAD. Ce-mi poți oferi, echivalent ?”
>
> Utilizatorul nu se așteaptă să-i furnizezi *tu* , consultant FOSS,
> programul echivalent cu AutoCAD, dar vrea să-l înveți ce anume să
> cumpere...

Aici e buba mare. 90% din utilizatorii români de open source sunt băutori
de bere gratis, free web browsing, email, chat, care au Linuxul instalat
cu dual boot sau cu Wubi. Când nu le merge ceva, tot la Windows se întorc
pentru World of Warcraft sau AutoCAD. Și după un an de incertitudine cu
dual boot, când crapă Windowsul, fac ei un quick format să reinstaleze
Windowsul și la final nu mai au chef să se deranjeze să-și reinstaleze și
Linuxul. Și uite așa, se pierd utilizatori de Linux.

Superficialitatea asta nu dă utilizatori reali de Linux. Dacă nu le dai
tot pe Linux, vor reveni rapid la Windows. Tot, adică jocuri și programe
profesionale gen AutoCAD, Photoshop, etc.

Ce poate face comunitatea open source românească într-o asemenea situație?
Să promoveze superficilitatea în continuare? Da, asta se intâmplă deja.
Dar mai poate face și alte lucruri:

1. să promoveze contribuția, că poate într-o zi Gimp ajunge să "bată"
Photoshopul. Sau poate Blender să fie mai ușor de folosit și mai
performant, sau poate face cineva o alternativă la AutoCAD. Nu știi nici o
dată de unde sare iepurele.

2. să promoveze utilizarea de Linux "conștiincioasă", mai puțin
superficială. Eu sunt uimit câți dezvoltatori Web sunt pe Windows, când ei
ar putea trece liniștit pe Linux, defapt. Windows nu este cel mai potrivit
mediu pentru programatori în general. De ce nu vă adresați acestui grup de
utilizatori Windows? Prezentați-le avantaele. Eu mă consider programator
Web și pot spune liniștit că în această situație Linuxul e mult mai util
decât Windowsul (și pot argumenta).

3. să promoveze utilizarea de open source în firme mici și medii pentru
reducerea costurilor. Similar, promovați open source în universități, nu
doar la studenți ci la profesori și la cadrul administrativ. Abordați
problema în felul acesta. Nu pricep de ce se folosește Excel ca bază de
date de studenți în facultăți. Este comic. Excel este un fel de bază de
date "de cameră" pentru fiecare secretară.

> [...]
>
> Nu poți să vii să-i spui unui consumator să-și cumpere altceva decâț
> mobilul dorit, doar pentru că acela nu se înțelege cu Linux-ul de pe
> laptop ! Întotdeauna va schimba OS-ul, nu mobilul !
>
> Întrebarea pe care trebuie să ne-o punem este: care este *solutia* quick
> &dirty pe care o putem oferi unui „client” Linux, care și-a cumpărat un
> mobil standard, din cele existente în magazinele românești Orange sau
> Vodafone. Acela e targetul. Probabil ca vor fi si din aceia care-și vor
> alege un mobil doar pentru că știe să interacționeze cu Linux, dar aceia

Corect. Dacă ai o soluție "quick 'n dirty" atunci trebuie promovată, măcar
ea, așa cum este.

O idee: când "elita" începe să folosească Linux, atunci masele vor imita.
Nu cred că putem "forța" masele să folosească Linux pentru că nimeni nu
are asemenea resurse. Dar dacă reușim să facem ca Linux să fie folosit în
universități, școli și administrație publică ... "războiul" este aproape
câștigat.

> Vezi, *tocmai asta* e problema ! Eu (inginerul din mine) decide arbitrar
> că toate acele funcționalități pe care si le doreste puștoaica (sau
> managerul „bâtă” la IT) sunt „stupide și inutile”. Și refuz apriori sa
> le ofer, să mă *gandesc* măcar cum le-aș putea oferi ! Aceasta este o
> cale a frustrării, nimeni nu va fi de acord cu mine !
>
> Întrebarea e ce pot face, *daca* pot face ceva, constructiv...

Corect. Este o chestiune de alegere. Cei de la Pidgin au ales să se
adreseze unei nișe, nu majorității care dorește "desene" animate. Simplu.

> Sunt de acord, dar repet: tu trebuie să te poți duce la client și să-i
> spui *ce solutie* să cumpere. Programul nu i-l poți furniza - necum
> gratuit - dar un sfat trebuie să ai.
>
> Problema actuală e că, în unele cazuri, nu-i poți recomanda nici o
> soluție echivalentă...

Dacă nu ai soluții nu te duci să promovezi Linux sau open source.

Eu nu încerc să-mi păcălesc fratele să treacă pe Linux pentru că nu am
soluții. :)

> Desigur, dar nu cred că România sau grupul nostru pot avea contribuții
> determinante, fiindcă o țară ca România nu *creeaza* tehnologii, doar se
> integrează într-un proiect sau altul.
>
> Pe lângă programatorii români care contribuie la proiectele
> internaționale și cărora le datorăm tot respectul și ajutorul - vezi
> frații Șucan, cu contribuția lor la proiectul OLPC - grupuri cum este
> GSL au menirea de a aduce *rezultatele* tehnologiei la nivelul
> consumatorului român, de a le face cunoscute, prietenoase,
> implementabile... Programarea e „producție” de tehnologie, promovarea e
> [...]

Nu cred că trebuie subestimată puterea românilor de a contribui. Iată de
ce: imaginează-ți că ai un copil cu dislexie și tu ești frustrat, ca
părinte, că el nu poate citi bine. Îl critici și îl "dezarmezi" de fiecare
dată? Cu afirmații de genul "vezi, tu nu puți, ești prost, ești slab". Nu
faci așa, pentru că așa îi distrugi și partea psihică. Mai bine îl
încurajezi. Deci, România, dacă vor românii, poate avea contribuții mari
la open source. Depinde de noi. Cu ce suntem noi fundamental "mai slabi"
decât, să zicem, francezii?

Chestiunea este în felul următor: românii nu doar contribuie la proiecte
internaționale. Mai au și ei proiecte. Ar trebui promovate.

(Merci pentru apreciere. Contribuția a fost la Moodle și OLPC, cu emfază
pe Moodle.)

> Scopul LUG-urilor nu e să dezvolte interfețe, cod sau standarde IT, ci
> să pună Linux-ul - utilizabil, prietenos și sigur, cu toate facilitățile
> dorite - pe desktopul românului, lui nea Gică, patron de bombonerie la
> Mizil. Nea Gică care își dezvoltă afacerea în jurul acelui desktop,
> trăiește din asta, el și familia lui... E cât se poate de serios, nu ne
> jucăm de-a IT-ul...  ;-)

Corect. LUGurile au scopul indicat de tine, dar grupuri ca GSL ar trebui
să promoveze open sourceul la mai multe nivele, nu doar la utilizatori.
GSL ar trebui sa promoveze și contribuția open source, și folosirea open
source în institute, în firme, etc.

Numai bine,
Mihai

--