[GSL] contribuțiile românești în mediul open source

Răzvan Sandu razvan.sandu la zando.ro
Mar Noi 3 16:57:00 EET 2009

Mihai Sucan a scris:

> Aici e buba mare. 90% din utilizatorii români de open source sunt băutori
> de bere gratis, free web browsing, email, chat, care au Linuxul instalat
> cu dual boot sau cu Wubi. Când nu le merge ceva, tot la Windows se întorc
> pentru World of Warcraft sau AutoCAD. Și după un an de incertitudine cu
> dual boot, când crapă Windowsul, fac ei un quick format să reinstaleze
> Windowsul și la final nu mai au chef să se deranjeze să-și reinstaleze și
> Linuxul. Și uite așa, se pierd utilizatori de Linux.
>
> Superficialitatea asta nu dă utilizatori reali de Linux. Dacă nu le dai
> [...]

Mihai, o să-mi permit să aduc niște precizări și corecții aici:

Cred că înainte a ne pune probleme „rafinate” în genul balanței
utilizare/contribuție sau proiecte românești/proiecte străine, noi, cei
care promovăm FOSS în România, trebuie să facem o chestie mult mai
simplă: creșterea *cantitativa* a numărului de utilizatori Linux !!!

Serioși, neserioși, programatori sau neprogramatori, utili sau nu
comunității - acest lucru este important în fond, dar secundar în
discuția de față.

Cum îi faci pe oameni să nu-și mai instaleze „automat” Windows pe
laptop, imediat ce îl cumpără?

Cum le scoți din cap ideea (la care și noi, linuxiștii, contribuim, din
păcate, prin terminologia folosită) că Windows e „normalul”, iar toate
celelalte SO-uri sunt „alternative” ?

Ideea mea este că oamenii, înainte să fie *programatori Linux* , trebuie
să fie *utilizatori* - adică să aibă Linux instalat, să se descurce
comod cu interfața, să nu le fie teamă de el, etc.

*Contributia* la comunitate vine mai apoi, ca un preaplin, ca o
recunoaștere a meritelor sistemului. Nimeni nu-si va pierde vremea să
facă dezvoltare (mai ales din pasiune) pe o platformă în care nu are
încredere și pe care n-o folosește personal. Deci, încrederea trebuie să
vină întâi.

Dacă nu mă credeți, încercați să vă amintiți cum a fost cqnd ați văzut,
pentru prima dată, un calculator. Întâi l-ați „butonat” și v-a plăcut,
pe urmă ați programat pe el, pentru business sau cine stie ce scopuri
nobile.

Obiectivul meu prioritar este să aduc cât mai mulți utilizatori din
lumea Windows în cea Linux (cei  înclinați să facă asta, desigur). Nu-mi
fac prea multe probleme ce vor face pe urmă. Unii vor continua, alții
vor renunța. Dar frica de noul sistem va dispărea.

Mai există și problema piratării. Într-o țară în care se fură mult și
Windows-ul e la fel de „gratis” ca Linux-ul, e greu să folosești
argumentul gratuității. Microsoft știe asta și tolerează un anumit grad
de piratare - destul de înalt - doar pentru că știe că asta menține
dependența de drog. Beneficiile i se întorc, apoi, înzecit.

Ca unul a cărui soție a fost, până de curând, studentă ASE, pot să-i
explic lui Mihai de unde provine atmosfera Windows-only de acolo.
Cauzele sunt:

- dezinteresul aproape total față de tot ce e tehnic (multe fete...)

- profesori care au învățat una și pe-aia o recită la catedră (au
manuale care vorbesc despre hardware din anii '80)

- ideea că a rula Windows e „geek” (oamenii cu bani nu se-ncurcă cu
„prostii gratuite”)

- profesori care trebuie, prin programă, să predea un limbaj de
programare. Și care-ar fi mai comod decât Visual Basic ? Că doar e
modern, orientat-obiect, nu ?

- Microsoft le dă soft moca http://microsoft.ase.ro/Msdnaa

- Excel, se știe, e pâinea oricărui manager. Nu contează că nu-i bun ca
să bați cuie cu el, e unealta noastră, suntem mândri de ea ! Și, în
plus, are o interfață colorată, cu ribbon - atrage fetele când deschizi
laptopul, nu ca pocitania aia de OpenOffice.org...  ;-)

http://forum.aseforum.ro/topic/1719-bate-recordul-cu-windows-7/

În ciuda acestor fapte, eu cred că se mai poate lucra în a pătrunde în
aceste facultăți. Vă rog, scotociți-vă relațiile personale după
asistenți studenți și profesori din ASE, Construcții, Medicină,
Jurnalism... De exemplu:

http://www.ase.ro/site/despre/ase/evenimente/2009/f_3.htm

Numai bine,
Razvan