[GSL] contribuțiile românești în mediul open source

Mihai Sucan mihai.sucan la gmail.com
Mar Noi 3 18:29:50 EET 2009

Bună ziua Răzvan!

Merci pentru răspunsul tău și precizările făcute.

Acum permite-mi să fac și eu niște precizări.

Discuția de față aparține firului ce l-am pornit și contribuția open
source românească a fost subiectul central, fie că vrem fie că nu. Pe cale
de consecință utilizarea de soft liber este discuția secundară pe *acest*
fir. Mi se pare că mulți fac confuzia asta și cred că motivul e simplu: pe
GSL s-a discutat mai puțin despre contribuție - interesul general s-a
fixat pe utilizare, nu pe contribuție.

În fiecare email a fost alegerea fiecărui individ să fie "off-topic" sau
nu. ;)

În afară de asta, da, sunt de acord cu tot ce ai zis. Situația, într-un
limbaj plastic și comun, este cam nașpa.

Totuși, nu știu dacă s-au înțeles unele aspecte ce le-am menționat în
emailurile mele precedente.

- Acest fir de discuție nu este despre promovarea utilizării de soft
liber. Am pornit discuția exact cu scopul de a discuta contribuția open
source și promovarea acesteia pe plaiurile mioritice.

- Văd că fiecare trage de felia lui. Unii vor promovarea printre
utilizatori, eu și alții dorim și promovarea contribuției și a proiectelor
românești. "Noi" nu excludem promovarea printre utilizatori, dar
considerăm că nu este suficientă - pentru că există un număr important de
programatori bătuți momentan în cuiele lui Microsoft.

- Da, în primul rând a fost necesar ca Linux să fie suficient de
utilizabil de mine, cu drivere suficient de bune pentru calculatorul meu,
ca să pot trece pe Linux ș-apoi să încep să fac programare web și mai nou
contribuție open source. Însă nu știu dacă v-ați prins că simplii
utilizatori de Windows nu-i veți convinge să treacă pe Linux.

Să explic de ce fac afirmația precedentă. Atâta timp cât Gheorghe și Maria
se nasc ș-apoi învață la școală, la liceu, la facultate și la serviciu să
folosească produse comerciale - cu precădere de la Microsoft - cei din
lumea open source vor rămâne o nișă cu "buzele umflate" de mâhnire că sunt
veșnic considerați ... o nișă.

Veți câștiga în mod constant numere mici de utilizatori și programatori,
dar cam atât. Statul român încă alege să fie prin contracte sclavul
Microsoft și astfel companiile sunt "pupăcioase" și folosesc și ele
tehnologiile care "plac" statului.

Luptați într-un război pierdut deja.

Dacă doriți mai mult succes, și tocmai la asta m-am referit într-unul din
emailurile precedente: "atacați" chestiunea la cei entuziaști de
informatică. Ei sunt curioși să învețe, să găsească altceva poate mai bun,
ei au răbdare să testeze. Unde găsiți entuziaști? În licee pe profil de
info, în facultăți de info și în comunități de programatori români.

Explicați-le că pentru evoluția lor ca programatori este importantă
cunoașterea Linuxului, că nu există companie internațională la care să nu
dai de Linux (uitați-vă la Google, Adobe, Opera, și altele). Pentru
dezvoltarea lor profesională Linux este un pas evolutiv.

Arătați-le beneficiile contribuției open source, promovați proiecte open
source. Eu vorbesc din experiență - trecerea pe Linux a ajutat la
maturizarea perspectivei mele asupra sistemelor de operare, asupra
modurilor de a aborda programarea, etc. Văd că mulți care sunt pe Windows
și care nu lucrează la proiecte mari de colaborare aud rar de
CVS/SVN/Git/etc și sunt "terorizați" când trebuie să le folosească. Pentru
ei linia de comandă este o sperietoare de ciori.

Mai este un aspect care nu-l "înghit" cu ușurință. De ce nu promovează
chiar profesorii open sourceul? De ce ei le dau la elevi/studenți tot
chestiuni de Microsoft? Că așa e programa? Mai pot și ei face ajustări -
până și în comunism se făceau "ajustări". Acum e libertate mai mare. La
faculltăti studenții trebuie să facă practică peste vară. De ce nu în open
source? Cu ce este mai bună practica la o firmă de IT aflată peste drum
decât un proiect internațional cunoscut open source? Cu nimic, cred eu. Se
promovează participarea la Google Summer of Code? Nu am auzit de asta încă
- eu am participat din propria inițiativă.

Pentru creșterea numărului de utilizatori Linux există șanse mari, dar ele
vin "mai de sus". Mă refer la faptul că deja există destul de mult sprijin
la nivel de corporații multi-naționale, începe să fie Linuxul "băgat în
seamă" tot mai mult. Guvernele unor țări au trecut la Linux și sunt tot
felul de semne bune pentru open source în general. Cred că și guvernul
nostru va fi luat de val într-o bună zi. Ș-atunci și firmele românești vor
mai deschide ochii și vor vedea că există și altceva în afară de .NET.

Numai bine,
Mihai

--
Mihai Sucan