[GSL] contribuțiile românești în mediul open source

Mihai Sucan mihai.sucan la gmail.com
Vin Oct 16 22:44:50 EEST 2009

Bună ziua tuturor!

Mă numesc Mihai Șucan și sunt nou pe mailing list. ;)

Doresc să pornesc o discuție despre contribuțiile românești în mediul open
source. Din câte văd sunt mulți utilizatori români de proiecte open
source, fie că e vorba de Firefox, fie de Open Office sau de distribuții
Linux. Însă, cunosc foarte puțini programatori români care să contribuie
în lumea open source. Știu mai mulți contribuitori sub forma de
translatori sau contribuitori la documentație, sau la promovarea unui
proiect - de exemplu Firefox are promovare bună în România și, din câte am
văzut, Ubuntu.

Pornesc această discuție dintr-un motiv cât se poate de simplu. Sunt
student și am demarat un proiect open source recent și caut
contribuitori.  Mai multe detalii pe:

http://www.robodesign.ro/mihai/blog/paintweb-se-cauta-contribuitori

Promovarea contribuțiilor în lumea open source în sine are, cel mai
probabil, mai puțin succes.

În articolul din legătura de mai sus mă adresez în primul rând tinerilor
care, mulți, și-ar dori să aibă un proiect major sau "măreț" de care să
fie mândrii - pe bună dreptate, dacă proiectul este foarte bine realizat.
Mulți nu au curajul sau cheful să demareze proiectele imaginate de ei, fie
pur și simplu "fug" de responsabilitatea care vine cu un proiect. Ce-i
motivează pe tineri să lucreze în open source? Importanța proiectului? Eu
cred că da, dar nu doar atât. Un lucru important ce l-am observat este că
motivația și plăcerea de a lucra vine atunci când ai cu cine colabora în
mod constant despre proiect. Mulți tineri își dezvoltă mini-proiecte
singuri și astfel intervine plictiseala, fără să se observe de ce.

Un alt aspect abordabil este promovarea open source în școli și
universități. Mai precis, sunt profesori care-și îndrumă elevii/studenții
spre contribuții open source? În ce fel? Am învățat că atunci când trebuie
să scrii cod care ajunge la un număr nelimitat de alți programatori, îți
schimbi abordarea, încerci să scrii cod de o calitate cât mai bună, cât
mai bine organizat. Colaborarea cu alți programatori îți dă ocazia să-ți
îmbunătățești modul de lucru. Lucratul "acasă" la proiecte nu implică
supunerea codului și a întregului proiect la o examinare atât de
pertinentă precum cea atunci când proiectul este open source.

Cam atât. Ce păreri aveți?

Cu stimă și respect,
Mihai

--