[GSL] contribuțiile românești în mediul open source

Nicu Buculei nicubunu la gmail.com
Lun Oct 26 17:06:27 EET 2009

On 10/26/2009 04:39 PM, Mihai Sucan wrote:

> Eu sunt de acord cu Lucian. Rolul fundamental al unui grup de
> sprijin/promovare open source la nivel local, regional, sau național este
> ... în mod evident, sprijinirea și promovarea proiectelor
> locale/regionale/naționale. Voi nu mergeți să țineți discursuri la

Eu cred ca in majoritatea timpului promovam pe plan local proiecte
internationale.

> conferințe sau la adunări de nu-știu-ce feluri într-o altă țară. Voi nu
> încercați să promovați utilizarea de Ubuntu/Firefox/whatever într-o altă
> țară, la potențiali utilizatori, să zicem, din Congo. Voi aveți rol local,
> cel puțin momentan, când ajungeți la nivel global mai vedem noi.

Comunitatile noastre sint in general directionate catre utilizatori si
au rolul de a sparge bariera de limba: acestia de multe ori nu pot primi
ajutor din afara pentru simplul motiv ca nu se descurca in limbi
straine. Abia apoi intra in actiune si criteriul fizic, care permite
comunitatilor sa se intilneasca fata in fata.

> Dacă programatorii nu vreți să-i promovați pe criteriu național atunci nu
> promovați open sourceul pe criteriu național. Mergeți și prin alte țări.

Mergem si noi pe unde si cind putem. E mai scump si rareori vorbim limba
din tarile vecine.

> [...]
> aspectului local/regional/național (depinde de amploare).
>
> Ș-acum să punem problema cât se poate de practic, nu teorie și nu "oare ce
> să facem pe viitor": eu ca simplu individ, programator web, care doresc să
> contribui în lumea open source cum îmi găsesc contribuitori? Cum găsesc
> 1-3 programatori? Răspunsul nr. 1: să fac proiectul cât mai atractiv și
> mai folositor, mai util (adică să fac 95% din tot proiectul și ... când o
> fi să aibă roade, 'or să vină și alții). Răspunsul nr. 2: apelezi la
> comunități locale de promovare open source. Eee... tocmai asta am făcut cu

Eu cred ca "raspunsul nr. 2" este gresit, daca iti limitezi cautarile de
colaboratori numai pe "piata" comunitatilor locale, vei avea putine
rezultate pentru ca e o "piata" mica. Mergi la nivel global,
adreseaza-te oricui, fara bariere, largeste aria de cautare.

> [...]
> văzut că dacă am dat email mi s-a adăugat proiectul pe pagina cu proiecte
> - lucru care-l apreciez (mulțumesc!). Dar... fiecare individ care are un
> proiect trebuie să vă trimită email? Nu știu, eu aș sugera să căutați voi
> proiectele românești, să le scoateți din anonimat. Să faceți wikiuri, să
> scrieți pe un blog undeva despre ele, să faceți interviuri cu autorii care
> doresc, să vorbiți la conferințe despre proiectele românești - nu doar de
> Ubuntu, Firefox, OpenOffice și altele cunoscute la nivel internațional.

Mie popularizarea proiectelor de dezvoltare romanesti mi se pare
importanta dar totusi secundara. Ca utilizator nu ma intereseaza *cine*
a scris programul ci doar daca imi satisface nevoile.
Promovarea proiectelor romanesti este utila in masura in care creste
increderea utilizatorilor in FLOSS si seteaza niste modele de urmat in
rindul celor care vor deveni in viitor dezvoltatori. Dar "nu folosesc
editorul X pentru ca e scris de un ungur ci folosesc editorul Y pentru
ca e scris de un roman" este o idiotenie. Este FLOSS si exista internet,
nu avem graniteintre noi, putem participa oriunde.

> Momentan cred că pentru un proiect open source trebuie să meargă doar
> autorul să vorbească despre el la ceva eveniment, că altfel nu va vorbi
> nimeni de proiectul lui. Adică suntem fiecare pe cont propriu. Mai precis,

Aici te referi la cazul proiectelor foarte mici, formate din putin mai
mult decit un singur om. Raspunsul este sa creezi o comunitate in jurul
proiectului si oamenii din comunitate cor putea vorbi si ei despre
proiect. Stiu ca nu-i usor sa construiesti o comunitate, dar ce e usor
in viata?

> aș vrea inițiativă din partea grupului - asta cel puțin m-aș aștepta eu de
> la GSL sau de la orice alt grup cu același scop. Am văzut că eLiberatica
> și alte "conferințe"/"workshopuri" (sau cum s-or numi) sunt sponsorizate
> de Microsoft și sunt mai ... obscure. Să ne așteptăm ca ele să ne sprijine
> pe noi? Pe noi ... românii care au proiecte open source. Eu nu mă aștept
> la așa ceva de la ele. Dar de la GSL și alte grupuri "non-corporatiste" mă
> aștept să fie o deschidere spre chestiuni ce țin de promovarea
> "anonimilor".

Exista wiki-uri, exista incearca.softwareliber.ro, exista agregatoare de
bloguri, exista FLOSSCamp...