[GSL] contribuțiile românești în mediul open source

Mihai Sucan mihai.sucan la gmail.com
Lun Oct 26 20:38:28 EET 2009

Salut Nicu!

Mulțam faină pentru răspuns. Interesant, a mai clarificat părerea mea
despre GSL.

Le Mon, 26 Oct 2009 17:06:27 +0200, Nicu Buculei <nicubunu la gmail.com> a
écrit:

> Eu cred ca in majoritatea timpului promovam pe plan local proiecte
> internationale.

Mă bucur, foarte bine faceți, dar nu ar fi normal să promovați și
proiectele locale?

> Comunitatile noastre sint in general directionate catre utilizatori si
> au rolul de a sparge bariera de limba: acestia de multe ori nu pot primi
> ajutor din afara pentru simplul motiv ca nu se descurca in limbi
> straine. Abia apoi intra in actiune si criteriul fizic, care permite
> comunitatilor sa se intilneasca fata in fata.

Bun. Atunci înseamnă că am înțeles eu greșit. Poate ar fi bine să fie
Grupul Utilizatorilor de Software Liber. ;)

> Eu cred ca "raspunsul nr. 2" este gresit, daca iti limitezi cautarile de
> colaboratori numai pe "piata" comunitatilor locale, vei avea putine
> rezultate pentru ca e o "piata" mica. Mergi la nivel global,
> adreseaza-te oricui, fara bariere, largeste aria de cautare.

Doing that, but it's not that easy - așa cum ziceai și tu, hehe. ;)

Piața asta mică ar putea să crească printr-o promovare a ideii de
contribuție open source.

> [...]
> importanta dar totusi secundara. Ca utilizator nu ma intereseaza *cine*
> a scris programul ci doar daca imi satisface nevoile.
> Promovarea proiectelor romanesti este utila in masura in care creste
> increderea utilizatorilor in FLOSS si seteaza niste modele de urmat in
> rindul celor care vor deveni in viitor dezvoltatori. Dar "nu folosesc
> editorul X pentru ca e scris de un ungur ci folosesc editorul Y pentru
> ca e scris de un roman" este o idiotenie. Este FLOSS si exista internet,
> nu avem graniteintre noi, putem participa oriunde.

Nu cred că era aici locul să amintești de unguri versus români, lol. :)

Era vorba de altceva: prin promovarea proiectelor românești aveți șansa să
și ajutați românii contribuitori în lumea open source, să se afirme, să-și
găsească și ei colaboratori și tot felul. Să își facă o comunitate în
jurul proiectului, așa cum ai zis tu.

Ș-apoi dacă numai utilizarea este promovată atunci se "subminează"
conceptul de ... open source. Promovați și contribuția, că fără
contribuție nu am avea despre ce software să mai vorbim. Și nuanța faină
aici ar fi tocmai să promovați contribuția la proiecte românești, că
șansele de a se uni și a se găsi colaboratori sunt mai mari la nivel
local, decât să-mi găsesc eu colaboratori din Congo sau altcineva de prin
altă țară. Dar poate că nu am ales bine eu, trebuia să mă duc ca o oaie la
KDE/Gnome/ceva proiect mare.

Nu pot fi de acord că promovarea proiectelor românești este de o
importanță secundară. Prin extensie tu spui că promovarea contribuției
open source este secundară: în primul rând trebuie să avem utilizatori.
Trebuie să formăm ambele categorii de oameni. Fără contribuție nu avem
nici utilizatori - la nivel global.

> Aici te referi la cazul proiectelor foarte mici, formate din putin mai
> mult decit un singur om. Raspunsul este sa creezi o comunitate in jurul
> proiectului si oamenii din comunitate cor putea vorbi si ei despre
> proiect. Stiu ca nu-i usor sa construiesti o comunitate, dar ce e usor
> in viata?

Să creez o comunitate în jurul proiectului este scopul meu, și cred că
este scopul oricărui autor de proiect open source. Dar, dacă nu ai un grup
unde să te adresezi unei audiențe cu un "mind set" corect ajustat, atunci
degeaba încerci. Nu pot să mă duc să dau un email la un mailing list
Microsoft să-i întreb dacă nu ar fi ceva programatori interesați de
asemenea colaborări. De asta m-am adresat acestui grup. ;)

La urma urmelor este alegerea celor ce dețin GSL. Eu sunt doar un trecător
pe acest mailing list, și nu doresc să vă deranjez. :)

Numai bine,
Mihai

--
Mihai Sucan