[GSL] contribuțiile românești în mediul open source

Mihai Sucan mihai.sucan la gmail.com
Mar Oct 27 13:10:28 EET 2009

Le Tue, 27 Oct 2009 09:11:29 +0200, Nicu Buculei <nicubunu la gmail.com> a
écrit:

> Eu personal incurajez dezvoltatorii sa nu reinventeze roata ci sa
> colaboreze "upstream". Numarul de contribuitori din Romania la GNOME
> poate fi numarat pe degete, pentru cei de la OpenOffice.org, degetele
> unei singure miini sint suficiente. La ce te poti astepta pentru un
> proiect de care nu a auzit nimeni si care oricum se adreseaza unei nise
> inguste?

Corect, și totuși sunt proiecte care nu neaparat reinventează roata. Îmi
permit să afirm asta despre PaintWeb. Aș divaga de la firul discuției dacă
aș începe să fac o "pledoarie" de ce nu reinventez roata.

> Nu chiar, sint complet de acord ca sint mult prea putini dezvoltatori
> FLOSS fata de cit ar fi nevoie. Dar totusi am niste pretentii mai mari
> de la dezvoltatori, ca de exemplu sa poata subscrie la o lista de mail,
> sa stie sa editeze un wiki, sa poata comunica cu altii.

Asta este foarte, foarte bine. Nu recomand deloc să promovați proiecte a
căror autori sunt slab pregătiți.

> Eu stiu? Dupa parerea ta, cam care este profilul celor care ar fi
> interesati sa colaboreze la PaintWeb? Dar al celor interesati sa il
> utilizeze, cu potential de a deveni in viitor contribuitori?

Nu am făcut un studiu demografic, dar pot să presupun că utilizatorii ce
sunt interesați să folosească orice platformă CMS, blog sau orice altă
aplicație web cu scop similar, ar fi interesați de a scrie și de a edita
imagini în unele cazuri. Posibilitatea de a edita imagini, de a le retușa
este una absolut normală în contextul în care tot mai multe programe
native se mută pe web (de ex. editoare office, spreadsheet, etc).

Cei ce ar fi interesați să lucreze la PaintWeb ar fi cei ce sunt pasionați
de informatică, programare web, cei ce fie doresc să învețe să lucreze la
un proiect în echipă, fie cei ce doresc să "pună coada la prună". Cu pusul
"cozii la prună" mă refer strict la faptul că PaintWeb are potențial de a
ajunge o componentă comună, folosită pentru editarea de imagini într-o
multitudine de alte aplicații web open source, exact așa cum este TinyMCE
folosit.

Ș-apoi se mai pune și problema în felul următor: nici un posibil
colaborator nu va veni dacă nu este deschis ideii de contribuție open
source. Adică, să lucreze pe gratis, în separanța că proiectul va avea
succes. Totuși acesta este spiritul open sourceului. ;)

Alți contribuitori ar putea fi programatori din cadrul altor proiecte open
source ce vor să mai adauge câte o funcționalitate, să repare câte un bug
în PaintWeb.

--
Mihai Sucan
http://www.robodesign.ro