[GSL] contribuțiile românești în mediul open source

Mihai Sucan mihai.sucan la gmail.com
Mar Oct 27 14:14:36 EET 2009

Salut Doru!

Merci pentru răspuns.

Le Tue, 27 Oct 2009 10:07:31 +0200, Doru Ilasi <doruilasi la gmail.com> a
écrit:

> [...]
> - democrația este o noțiune care comportă obligația de a exprima opinia
> și a
> subscrie la decizia colectivă, comunitatea îți dă libertate absolută.
> - nu comunitatea te alege pe tine ci invers.
> - în comunitate nu există competiție în modul în care acesta este
> înțeleasă
> în corporații. Faptul că realizezi ceva nu te va pune pe un podium
> înconjurat de lumini și fete frumoase. Caută implinire față de tine
> însuți
> în ceea ce te implici. Faptul că alții exprimă opinii nu înseamnă că te

Nothing to worry about. Tonul meu sper că nu este înțeles drept
contradictoriu - nici vorbă.

Eu cred că sunt un contribuitor open source care a avut așteptări diferite
de la GSL. Nimic mai mult.

> [...]
> așa
> interesant, nu ? Din câte înțeleg, iar te uiți în agenda cu bife și
> judeci
> pe baza ei. Și aici ca și prin toată lumea vei fi apreciat pentru ce
> ești ca
> individ. Asta în ceea ce te privește. Dacă îți dorești apreciere pentru
> un
> proiect, fă-l să fie folositor și uzabil, ... etc. De bună voie, nu
> pentru
> că are un site frumos colorat și mape de pliante. Și atunci lumea îl va

Te-ai uitat peste proiect? Că nu mi se pare potrivită alăturarea
afirmațiilor tale gen "site frumos colorat". Aici nu se pune, sper,
problema că eu sunt un n00b care am pus pe net un proiect open source. Am
trecut de etapa "siteurilor frumos colorate" de vreo 10 ani.

Totuși, dacă sunt considerat n00b și nu s-a uitat nimeni peste proiect să
vadă ce am făcut, atunci probabil că ar fi bine să mă retrag de pe listă.

> Te rog consideră constructivă atitudinea : "eu"...."voi" ... din textul
> de
> mai sus te delimitează deja. În rest, Wiki se face, conferințele se
> organizează. Fiecare contribuție e binevenită. La fel e și a ta.

Bineînțeles. Nici nu am considerat altfel. :)

Atitudinea este constructivă, sper, de ambele părți.

> Colaboratori într-un proiect != comunitate. Trebuie să te hotărăști ce
> cauți.

Nu cred că se poate face o delimitare a acestor două concepte atât de
strictă în lumea reală. Mai precis, intrând într-o comunitate, făcându-te
cunoscut tu, împreună cu proiectul tău, ajungi să-ți formezi o comunitate
și niște colaboratori. Delimitarea nu este deloc strictă, depinde de tine
și de comunitate ce găsești.

> Trecător ? Deranj ?

Trecător: fiind ocupat cu studiile și cu proiectele ce le am în derulare
nu am timp să particip la prea multe discuții pe mailing lists. Totuși, de
acest fir de discuție "mă țin" pentru că l-am pornit eu.

Deranj: poate opiniile mele nu sunt pe "placul" unora. Asta este. :)

> Revenind la discuția de promovare a comunității, după ce am studiat
> wiki-urile menționate în thread, eu unul sunt de părere, nu neapărat că
> se
> poate mai bine, ci că ar fi util să existe o listă cu ceva oportunități
> de
> căutare privin oamenii din România implicați în FLOSS, sferele lor de
> interes, ... (alte idei?)...

Uite ce idee am. M-am gândit la asta de ceva vreme. Ca să înțelegeți ce
propunere am, încep prin a face un fel de "privire per ansamblu" a
siteului GSL, adică www.softwareliber.ro:

- Prima pagină

   * Cine suntem
   * Ce facem
   * Cum iei legătura cu noi

- Știri
- Proiecte

   * Proiecte de dezvoltare. Aici este o listă de câteva proiecte open
source românești.
   * Proiecte de promovare. Aici găsim alege.softwareliber.ro și
incearca.softwareliber.ro, pe lângă flosscamp.
   * Proiecte de localizare.

- Galerii foto
- Despre
- Contact

O altă structură ce ar putea fi mai utilă (doar o idee):

- Prima pagină
    * Cine suntem
    * Ce facem
    * Cum iei legătura cu noi

Îmi place cum este acum, dar ar putea include și alte lucruri. Momentan
actualele proiecte și scopul grupului nu sunt suficient de evidente.
Pentru asta, poate ar fi bine să mai includeți pe prima pagină:

    * Alege softwareul liber. Titlul acesta ar putea fi cu link spre
alege.softwareliber.ro. Unde apare un mesaj scurt (cam un paragraf)
mobilizator. "Încearcă softwareul liber și descoperă avantajele:" ș-apoi o
listă de trei programe open source. Aș recomanda Ubuntu, OpenOffice și
Firefox, deși lista ar putea fi aleatorie. Când utilizatorul face click,
ar fi frumos să fie dus la o pagină cu descrierea proiectului, cu niște
capturi de ecran și link către siteul oficial.

    * Contribuie la softwareul liber. Iarăși un mesaj scurt și mobilizator
unde să fie listate cu legătură spre o pagină individuală: "poți traduce,
poți scrie documentație sau poți programa pentru softwareul liber preferat
de tine" (sau ceva de acest gen). Legăturile să fie pentru "traduce",
"documentație" și "programa", unde se explică individual ce ar însemna
fiecare. Pe toate cele trei pagini ar fi bine să fie o listă de "Proiecte
open source" (vreo 5), de unde cel interesat poate să aleagă.

    * Cum putem să te ajutăm. Un paragraf sau două despre ce poate face GSL
pentru utilizatori și contribuitori open source: "Ai vreo nelămurire?
Cauți un program care face ce dorești? Sau cauți un proiect la care să
contribui? Dorești să-ți promovezi proiectul? Scrie-ne pe lista discuții
și te vom ajuta". Simplu, scurt și la obiect, cu link spre lista de
discuții GSL.

- Știri ... poate ar fi mai bine să fie Blog.
- Proiecte

   * Proiecte de dezvoltare.
   * Proiecte de promovare.
   * Proiecte de localizare.
   * Contribuie la un proiect. "Cauți ceva de făcut? Aici nu te plictisești
niciodată, poți lucra la orice dorești tu."

Aici ar fi potrivit să promovați contribuția la open source. Pagina despre
contribuții la open source ar putea include ponturi generale: cum poți
începe să contribui la un proiect, să citești documentația, să contactezi
comunitatea sau autorul proiectului, să cauți sau să întrebi ce se poate
face mai simplu pentru început la proiect, să comunici des cu liderii
proiectului pentru a îi ține la curent cu ceea ce faci, etc. Plus pot fi
listate două categorii de proiecte: vreo 5 proiecte open source
internaționale, și încă vreo 5 proiecte naționale.

   * Ai un proiect? "Dorești să te ajutăm să-ți crești proiectul? Scrie-ne
pe email despre proiectul tău și vedem ce putem face." Ș-aici e momentul
în care voi selectați calitatea, nu promovați orice autor de proiect care
nu știe să scrie un wiki, sau o documentație, poate nici cod. Dacă vă
convingeți că știe ce face, îi oferiți posibilitatea de a avea un interviu
publicat pe blog, un link în pagina de proiecte de dezvoltare, și poate
chiar promovare în incearca.softwareliber.ro.

- Galerii foto
- Despre.
- Contact.

După cum se observă, recomandarea mea este lărgirea scopului GSL să
includă întregul concept open source.

Side note: mă uitam acum pe prima pagină la ubuntu.com și vedeam că au
acolo frumos și evident pentru toți utilizatorii "Get involved' și "Get
developing". Nu pare ironic că GSL nu are ceva de acest gen? Ubuntu.com e
siteul de "promovare", siteul oficial al sistemului de operare Ubuntu
Linux, e siteul pentru utilizatori, nu pentru pasionați open source, nu
pentru programatori - și, după cum se știe, pe utilizatori nu-i
interesează că sistemul e open source sau nu, că ei pot programa
modificări în Ubuntu, îi interesează doar să meargă bine "produsul". GSL
este un site de promovare open source și nu are nimic de genul "Get
involved" sau "Get developing". Ironic, nu?

:)

Numai bine,
Mihai

--