[GSL] contribuțiile românești în mediul open source

Mihai Sucan mihai.sucan la gmail.com
Mie Oct 28 19:15:33 EET 2009

Bună ziua domnule Fericel!

Le Wed, 28 Oct 2009 15:02:23 +0200, Ioan Fericel <mirabit la gmail.com> a
écrit:

> Salutări!
>
> Nu cred, Mihai, că e ironic. Și nici întâmplător! E ceea ce se poate în
> acest moment în condițiile "normale" ale societății românești, a cărei
> caracteristică principală este superficialitatea.
>
> Cu greu vom reuși să ne obișnuim cu profunzimea lucrurilor, ca popor, ca
> individ sau ca grup, aici. Suntem într-o combinație dintre complacerea
> comunistă și iluzia marketingului societății de consum. Luăm totul
> deagata, redevenim culegători, e mai ușor decât să fii cultivator!
>
> Prin anii 1993 - 1994 venise în România și Richard Stallman, se organiza
> [...]

Foarte interesantă abordarea dvs. Aveți dreptate ... eu nu mi-aș putea
imagina softul liber fără asocierea cu conceptul contribuției.

Dar... după cum spunea cineva pe acest fir de discuție "noi promovăm
softul liber în funcție de calitate, nu pe criteriu ungaro-român". :)
Poate ar fi bine să promovăm și produse gratuite, ce nu sunt open source,
pentru că unele sunt mai bune decât cele open source.

Ah, și îmi place tare mult ideea de a reinventa roata. Dacă un x n-are
altă idee, te acuză de reinventarea roatei în loc să aprecieze spiritul de
inițiativă, că totuși încerci să faci ceva. :)

Cred că azi este enorm de puțin probabil să poți să mai dezvolți vreun
soft care nu a mai fost gândit înainte. A fost primul Youtube? A fost
primul Gmail? Sau Google Chrome? Sau TinyMCE? Orice produs important pe
piață nu a fost primul. Fiecare încearcă să facă un produs mai bun decât
celălalt. Depinde de piață și depinde de tine dacă ajungi să fii printre
principalii competitori pe piață sau dacă vei rămâne dat uitării.

Cât despre "problemele" acestui grup ... îmi permit să adaug ceva. Am
citit în arhivă emailuri mai vechi și mai recente despre identitatea GSL:
ce facem? ce promovăm? cum promovăm? etc. Am înțeles următoarele:

1. grupul este într-o criză prelungită de identitate.
2. grupul are membrii totuși doritori să ajute, să contribuie, dar nu sunt
"canalizați" într-un mod coerent, nu există coeziune.
3. discuțiile lungi despre "identitatea" grupului nu mi se pare că au avut
efect.
4. grupul nu are un lider și nici un număr mic de lideri. Nimeni nu-și
asumă responsabilitatea "eu fac cum cred că trebuie. mă susțineți sau nu?"
Chiar în acest fir de discuție s-a spus că nu există un decident în grup.
5. grupul pendulează între promovarea utilizării a softului liber și
promovarea contribuției open source - cu emfază pe prima abordare...

The root of all evil este, zic eu, lipsa de cârmuitor. De când există
civilizația umană, și chiar între animale, au existat și lideri, fie
lideri de haită, de trib, de cetate, de stat, de orice fel. Și în familie
există un lider, și într-o haită de lupi este un lider. Un grup nu poate
funcționa coerent fără lideri.

Dacă nu ai lideri nu ai nici o viziune, o abordare, o putere de hotărâre:
"gata, de azi facem astfel...".

Ideea asta de a promova utilizarea de soft liber de care a auzit mai multă
lume, la nivel internațional, fără promovarea softului liber românesc sună
într-un mod foarte plastic astfel: promovăm doar ce apare la televizor,
pentru că dacă apare la TV atunci e mai bun. În acest caz "TVul" este
reprezentat de siteurile de știri din domeniul IT.

Întrebări importante la care trebuie găsite răspunsuri pertinente: cine
sunt liderii? ce vor ei cu acest grup? vreți să promovați open source sau
ceva pe jumătate?

Eu am fost un potențial "client" al acestui grup - am căutat sprijin
pentru proiectul meu. Sunt "outsider", sunt neutru și nu fac parte din vreo
"bisericuță", nu am afinități. Am venit cu proiectul, cu întrebarea cum
poate fi promovat, sau cum pot fi ajutat să-mi găsesc contribuitori. La ce
am ajuns? Am ajuns să discutăm despre problema identitătii acestui grup:
"să promovăm contribuția open source românească sau doar utilizarea de
soft liber?".

Eu nu am venit aici să încerc să contribui la GSL - nu cred că poate
cineva să pretindă ca toți membrii să contribuie la GSL. Ar fi culmea să
oblige cei de la Ubuntu ca utilizatorii să contribuie în vreun fel la
distro.

Epic fail. Nu am ce să mai zic mai mult. :)

Numai bine,
Mihai

--
Mihai Sucan