[GSL] alternativa la gpl

Răzvan Sandu razvan.sandu la zando.ro
Joi Mar 4 22:40:52 EET 2010

Oameni buni,

Haideți să fim pragmatici (eu îi cunosc personal pe majoritatea
participanților la această discuție, inclusiv pe Călin, și pot să jur
că-s foarte „free software friendly” cu toții)  ;-)

Deci, îi sugerez lui Călin:

1. Așteaptă răspunsul de la FSF/FSFE (dacă n-o exista cumva prin
FAQ-urile lor)

2. Dacă vrei să știi ce licență să alegi - alta, totuși, decât GPL -
întreabă-i pe Bogdan Manolea sau pe Cristian Driga. Îți dau eu adresele
lor, sunt pe toate listele...

Din punct de vedere *practic* , genialitatea licenței GPL - pe care eu
aș folosi-o fără rezerve - e foarte mare:

1. Un cod simplu de compilat, lansat sub GPL, nu va costa niciodată
nimic, fiindcă oricine va putea lua sursa și o va compila. Oricând
cineva va cere bani pentru acel cod, altul va oferi gratis - sau
utilizatorul final se va descurca singur.

2. Un cod greu de compilat, lansat sub GPL, va fi plătit, răsplătind
munca celui care testează, oferă documentație, CD-uri și suport,
compilează, optimizează, etc. Vezi Red Hat, care rămâne profitabil chiar
dacă există CentOS pe lume.

3. Dacă cineva a luat codul tău (GPL și gratuit) X, i-a adăugat o
contribuție DeltaX (tot GPL, dar plătită), nimic nu-l împiedică pe
utilizatorul Y să cumpere acel cod X + DeltaX de la „căpușă” și să-l
redistribuie altora gratis. Din câte înțeleg eu licența GPL, nimic nu te
împiedică să obții un cod pe bani și să-l oferi gratis, cu surse cu tot.
Oricât ar părea de absurd, oricând se va găsi un filotim care să facă asta.

Cine va mai cumpăra, atunci, direct de la autorul original ?

O „căpușă” care știe lecția nici nu încearcă o asemenea schemă, din
start - e rețetă de faliment...

În practica curentă, câte programe GPL simplu de compilat - să nu le zic
minore -  ai văzut să fie distribuite pe bani ?

Pace în lume,  ;-)
Răzvan