[GSL] alternativa la gpl

Răzvan Sandu razvan.sandu la zando.ro
Sâm Mar 6 08:09:28 EET 2010

Pe 05.03.2010 12:19, Ioan Fericel a scris:

> Arevărat. Asta e viața, un continuu compromis! Și Ionutz caută o cale
> intermediară. Așa a apărut, la vreo 10 ani după FSF, Open Source
> Initiative (OSI). Mie mi se pare mai realistă această abordare față de
> egalitarismul (comunismul!) parcă prea forțat al lui Stallman. Nu
> înseamnă că nu-i respect meritele. Pentru anii '80, în acele condiții
> tehnice și politice, reacția lui este de înțeles. Dar lumea a evoluat...

@Nelu , îmi permit să te contrazic.  ;-)

Ideea de *libertate* nu se perimează, în nici un domeniu al vieții
sociale. Iar condițiile tehnice și politice nu au evoluat semnificativ
din '80 - referitor la aspectele discutate.

Deosebirea între cele două curente apare doar datorită comunității
oamenilor *de afaceri* , care-i muuuuuuuult prea dispusă să facă *orice
fel* de compromis, inclusiv moral. Și nu mă refer doar la software...

Mișcarea OSI a apărut nu atât din cauza programatorilor, ci, mai ales,
din cauza faptului că s-a observat că patronii - potențiali „clienți” și
subiecți ai Free Software - sunt deranjați de oamenii cu o atitudine
prea verticală. Așa că, pentru a putea pătrunde în anumite medii, unii
propagandiști FOSS și-au „îndulcit” discursul, punând accentul mai mult
pe avantajele *practice* decât pe ideea de *libertate* din Free Software.

http://www.gnu.org/philosophy/open-source-misses-the-point.html

Dacă se mai întâmplă ca omul de afaceri să fie și de pe malurile
Dâmboviței, capitolul morală e ... jale. Aici, compromisul cel mai
abject e regula, nu excepția.

 > În România sunt aproape inexistente
> proiectele de colaborare. Se face mai mult muncă de promovare, sunt doar
> agenți de vânzări (pentru o marfă fără preț!) și mai deloc producători.

Sunt 100% de acord - în străinătate se face mai masiv atât programare,
cât și promovare FOSS.

De vină nu este, însă, doar înclinația românească spre taclale.

Nu uita *în ce hal* se află școlile românești, cele care ar trebui să
producă programatori, creatori de cod. Dintr-o serie de studenți, poți
număra pe degetele de la o mână câți ajung să poată scrie cod de
calitate industrială și, dintre aceștia, câți aleg calea Free Software.

De curând, o persoană cunoscută, profesor la o facultate
non-Calculatoare din Politehnica București - de altminteri, persoană
*foarte* bine intenționată și înclinată spre studiu temeinic - îmi
povestea cum predă și acum studenților FORTRAN și Turbo Pascal. Când
i-am sugerat introducerea Java sau vreunei variante moderne de C, mi-a
declinat politicos cererea, spunându-mi că, oricum, așa ceva depășește
cu mult și interesul instituției pentru programare, și competențele lui
în informatică, și priceperea sau interesul foarte superficial al
studenților...  :-(

Doi, nu subestima, te rog, importanța promovării - cel puțin la nivelul
României! Avem software FOSS excelent și perfect funcțional, pe care
nu-l folosește nimeni în Administrația Publică - așa cum ar trebui să
facă ca să ne menajeze buzunarele/impozitele. Avem persoane care
„chițăie” după nevoia unui soft de calitate în activitatea proprie, dar
care habar n-au că acel soft există și le stă la dispoziție gratuit.

La nivel național, suntem muuuuuuuuuuult prea blocați în paradigma
Windows (piratat, dacă se poate) + Excel + Yahoo Messenger + Solitaire.
Și mult prea puțin dispuși să facem un minim efort de a învăța ceva nou,
cel puțin la nivelul „omului de pe stradă”!

 > Să nu vedem atât de important "dreptul la libertate"
> al lui Gigel de a aștepta să-i pice-n gură para mălăiață și să
> discredităm pețuirea muncii! Din nou, asta seamănă prea tare a comunism...

Sunt împotriva acestei afirmații, 100% .

Nimic nu împiedică un programator să *vândă* Free Software - Software-ul
Liber nu e neapărat oferit gratuit:

http://www.gnu.org/philosophy/selling.html

Sau, dacă alegi calea cealaltă, mai imorală, poți scrie software proprietar.

Sincer în România, pentru o firmă mică, lipsită de „vizibilitate” , nu
cred că cel de-al doilea model de business îți aduce semnificativ mai
mulți bani decât primul, mai ales dată fiind tendința de a se pirata
absolut orice (se fură natural, cum se respiră...).

Cred că ar trebui să asculți asta (filmulețul are 4 părți):

http://www.youtube.com/watch?v=FbvUG9zvVjw

Numai bine,
Răzvan