[GSL] alternativa la gpl

Ioan Fericel mirabit la gmail.com
Sâm Mar 13 13:29:52 EET 2010

On 03/06/2010 08:09 AM, Răzvan Sandu wrote:
> Pe 05.03.2010 12:19, Ioan Fericel a scris:

> @Nelu , îmi permit să te contrazic.  ;-)

Primesc cu plăcere, Răzvan! Voi căuta, în cât mai puține cuvinte, să-mi
clarific poziția.

> Ideea de *libertate* nu se perimează, în nici un domeniu al vieții
> sociale.

Da, adevărat, a dovedit-o toată evoluția omenirii. Libertatea este bunul
cel mai prețuit de om și pentru ea s-au făcut toate revoluțiile. Pentru
ea ne-am și adunat aici...

>   Iar condițiile tehnice și politice nu au evoluat semnificativ
> din '80 - referitor la aspectele discutate.

Nu-i chiar așa. Atunci era în toi războiul rece. Falimentul comunismului
încă nu era înțeles de toată lumea. (Eh, de mulți, de majoritate -
fiindcă o parte încă nu-l pricepe nici azi!)

Evoluția tehnologiei (software/hardware) este mult mai spectaculoasă
decât cea politică. Deasemenea, rolul și efectele în viața socială.

> Deosebirea între cele două curente apare doar datorită comunității
> oamenilor *de afaceri* , care-i muuuuuuuult prea dispusă să facă *orice
> fel* de compromis, inclusiv moral. Și nu mă refer doar la software...

Mogulii, burjuii lui Lenin?! Doar ei sunt imorali? !!!

> Mișcarea OSI a apărut nu atât din cauza programatorilor, ci, mai ales,
> din cauza faptului că s-a observat că patronii - potențiali „clienți” și
> subiecți ai Free Software - sunt deranjați de oamenii cu o atitudine
> prea verticală. Așa că, pentru a putea pătrunde în anumite medii, unii
> propagandiști FOSS și-au „îndulcit” discursul, punând accentul mai mult
> pe avantajele *practice* decât pe ideea de *libertate* din Free Software.
> http://www.gnu.org/philosophy/open-source-misses-the-point.html

Cum mi-ai explica această frază a lui Stallman, din acel link?

<< The free software activist will say, “Your program is very
attractive, but I value my freedom more. So I reject your program.
Instead I will support a project to develop a free replacement.” If we
value our freedom, we can act to maintain and defend it. >>

Eu nu găsesc cuvinte!

> [...]
>
> De curând, o persoană cunoscută, profesor la o facultate
> non-Calculatoare din Politehnica București - de altminteri, persoană
> *foarte* bine intenționată și înclinată spre studiu temeinic - îmi
> povestea cum predă și acum studenților FORTRAN și Turbo Pascal. Când
> i-am sugerat introducerea Java sau vreunei variante moderne de C, mi-a
> declinat politicos cererea, spunându-mi că, oricum, așa ceva depășește
> cu mult și interesul instituției pentru programare, și competențele lui
> în informatică, și priceperea sau interesul foarte superficial al

Da, Răzvan, aici cunoaștem lucrurile și le înțelegem la fel. Dar merită
să încercăm să facem ceva mai mult, și mai altfel, odată ce modalitățile
de până acum nu au dat rezultate.

> [...]
> nu-l folosește nimeni în Administrația Publică - așa cum ar trebui să
> facă ca să ne menajeze buzunarele/impozitele. Avem persoane care
> „chițăie” după nevoia unui soft de calitate în activitatea proprie, dar
> care habar n-au că acel soft există și le stă la dispoziție gratuit.
>
> La nivel național, suntem muuuuuuuuuuult prea blocați în paradigma
> Windows (piratat, dacă se poate) + Excel + Yahoo Messenger + Solitaire.
> Și mult prea puțin dispuși să facem un minim efort de a învăța ceva nou,
> cel puțin la nivelul „omului de pe stradă”!

Nu subestimez. E necesară această "deschidere de ochi", apreciez
voluntariatul, efortul multor colegi de listă în această direcție. Dar,
la acest capitol lucrurile sunt mult mai delicate, și aici e cheia!

Cred că explicarea situației începe dela antagonismul forțat, aproape în
stil bolșevic, pus de Stallman între PRACTIC și LIBERTATE. În viața
reală cele două coexistă pașnic, doar trebuie armonizate. Asta înseamnă
democrația! E depășit în ziua de astăzi să faci misionarism pentru un
ideal nepalpabil, chiar și în sens spiritual.

Motorul tuturor realizărilor, inclusiv în domeniul software, l-a
constituit întotdeauna PRACTICA, nevoile concrete. Și, până la urmă,
piața, concurența. Mie mi se pare mai bună libertatea de a alege să
plătesc sau să colaborez la un program care mă ajută mult, decât să-l
"rejectez" din cauza unei intransigențe prea puțin raționale - am 99%
gata făcut și pentru 1% să mă apuc să fac totul dela zero, sau să-l
conving/plătesc pe altul s-o facă, doar în ideea de a fi "vertical",
"pur"!. Și mai e o problemă cu această atitudine exclusivistă, gen cine
nu-i cu noi e împotriva noastră. De aici se trage, probabil, o promovare
foarte vizibilă la noi în sensul de a ataca și ponegri ceea ce nu-i
free, de multe ori fără a oferi o alternativă serioasă. Aceasta aduce
mai mult deserviciu mișcării FOSS. Cred că printro atitudine moderată se
poate obține mai mult, începând dela credibilitate.

Dacă tot m-am pornit acum cu această teorie, aș mai ataca un punct: cel
al exemplelor de succes. În spatele marilor realizări în dezvoltarea și
promovarea software-lui deschis sunt și mulți bani, nu doar entuziasm.
Apache, Mozilla, Eclipse, marii suporteri, după distribuitorii de Linux,
au ales și altfel de licențe... Chiar și pentru aplicații de nișă sunt
necesare fonduri serioase (dincolo de inventarierea cd-urilor lui Gigel!).

> [...]
>>
> Sunt împotriva acestei afirmații, 100% .
>
> Nimic nu împiedică un programator să *vândă* Free Software - Software-ul
> Liber nu e neapărat oferit gratuit:
>
> http://www.gnu.org/philosophy/selling.html
>
> Sau, dacă alegi calea cealaltă, mai imorală, poți scrie software proprietar.
>
> Sincer în România, pentru o firmă mică, lipsită de „vizibilitate” , nu
> cred că cel de-al doilea model de business îți aduce semnificativ mai
> mulți bani decât primul, mai ales dată fiind tendința de a se pirata
> absolut orice (se fură natural, cum se respiră...).

Cred că n-am fost bine înțeles. Eu nu sunt pentru îngrădirea libertății
lui Gigel. Dimpotrivă, aș vrea să aibă și mai multe posibilități de
alegere. Și sunt practic și realist - știu că aceste noi "oferte" nu
pică din cer, e necesar efortul cuiva. Al cui, odată ce Gigel nu se
sinchisește? Iată de ce mă gândesc mai mult la Fănel - elementul activ
-, cel care chiar vrea să facă ceva, să creeze sau să îmbunătățească.
Cum poate fi el încurajat atâta vreme cât îi cunoaște lui Gigel
apucăturile de profitor? Chiar aș vrea, dacă se poate, niște exemple din
Romănia în care Fănel să fi reușit, fără să fi rămas cu un gust amar.
Concluzia mea, după mulți ani de observare a fenomenului, este că numai
cu astfel de exemple se poate face "primăvară"; restul sunt vorbe,
lozinci, ca la activiștii de partid.

> Cred că ar trebui să asculți asta (filmulețul are 4 părți):
>
> http://www.youtube.com/watch?v=FbvUG9zvVjw
>

> Numai bine,
> Răzvan

E luna libertății documentelor. E vreun Fănel interesat de așa ceva?

Cu bine,

Ioan