[GSL] alternativa la gpl

Răzvan Sandu razvan.sandu la zando.ro
Lun Mar 15 13:37:46 EET 2010

Bună ziua, Nelu & all,

Total offtopic, voi încerca să răspund:  ;-)

Ioan Fericel a scris:

> Mogulii, burjuii lui Lenin?! Doar ei sunt imorali? !!!

Unul dintre *marile* (și nedreptele) atacuri la adresa FOSS este
asocierea pe care adversarii săi o fac cu comunismul și cu politica de
stânga. Eu consider acest lucru FUD.

Din punctul meu de vedere - aș vrea să fie clar - FOSS nu are nici o
legătură cu stânga. Dimpotrivă, prezența FOSS introduce acea
democratizare *capitalistă* a software-ului, care permite micilor
afaceri să se dezvolte liber.

Sunt *pentru* afacerile mici și medii și *împotriva* marilor corporații
(care sunt adevăratul Big Brother al societății moderne, alături de
guverne).

Dar afacerile, de orice nivel, nu trebuie să se facă cu dispreț pentru
angajați și clienți, așa cum se întâmplă, în prezent, în România. Spre
exemplu, patronul nu numai că trebuie să plătească *necondiționat* orele
suplimentare pe care le cere, ci trebuie să aibă grijă ca ele să fie
reduse *la minimul absolut* și trebuie să nu uite să *mulțumească*
angajaților (nu formal) pentru efortul suplimentar depus. Asta se
numește respect.

În momentul de față, respectul acesta social nu există.

> Cum mi-ai explica această frază a lui Stallman, din acel link?
>
> << The free software activist will say, “Your program is very
> attractive, but I value my freedom more. So I reject your program.
> Instead I will support a project to develop a free replacement.” If we
> value our freedom, we can act to maintain and defend it. >>
>
> Eu nu găsesc cuvinte!

Fraza vrea să spună exact ceea ce spun cuvintele: prețuiesc libertatea
mea personală mai mult decât orice utilitate practică a unui program.
Dacă tu, programator, îmi limitezi această libertate, împiedicându-mă să
pot avea și modifica sursele (fie și contra cost), atunci eu refuz
*total* programul tău și, din banii mei, aleg să sponsorizez pe altul
care va crea un cod 100% liber.

Dacâ acel cod liber este util altor încă 1000 de persoane, care vor
accepta să-l sponsorizeze la rândul lor, ne vom strânge destui - astfel
încât să-l putem plăti pe programatorul care ne respectă libertatea. Vom
răspândi codul liber, gratuit sau contra cost, iar tu ești condamnat
falimentului.

E alegerea noastră de a ne apăra libertatea pe care o prețuim, după cum
a fost și alegerea ta să ne-o refuzi.

> Mie mi se pare mai bună libertatea de a alege să
> plătesc sau să colaborez la un program care mă ajută mult, decât să-l
> "rejectez" din cauza unei intransigențe prea puțin raționale - am 99%
> gata făcut și pentru 1% să mă apuc să fac totul dela zero, sau să-l
> conving/plătesc pe altul s-o facă, doar în ideea de a fi "vertical",
> "pur"!.

„Rejectarea” de care vorbești nu se produce decât atunci când codul
scris de tine nu e liber - nu atunci când nu e gratuit. Oferă-mi un cod
liber și îl voi accepta, chiar dacă e pe (mulți) bani. Refuză să-mi dai
sursa și îngrădește-mi libertatea de utilizare și atunci voi rejecta
complet codul.

După mine, problema programatorilor non-FOSS nu e legată de bani, de
prețul programului. E legată de modelul de business, de faptul că ei nu
au descoperit încă cum poți face bani frumoși din Software Liber. Nu
înțeleg cum sau le e teamă.

> Cred că n-am fost bine înțeles. Eu nu sunt pentru îngrădirea libertății lui Gigel.

În România actuală e greu să faci afaceri cu *orice* fel de soft. Din
punct de vedere al prețului, Windows e la fel de „liber” ca și
GNU/Linux, fiindcă Gigel-ul român  piratează/fură natural, la fel cum
respiră. Aici este o problemă de *educație* elementară, pe care
propaganda FOSS nu face decât să o scoată în evidență, strident. N-are
legătură cu tehnicul.

Sunt firme de IT - majoritatea - care cumpără „cutii” cu hardware sau
software din Vest și le revând în România, fără a adăuga nici un
milimetru de plusvaloare (suport local, documentație, traduceri, etc).
Clientul preferat este statul. După mine, aceste căpușe IT își merită
din plin falimentul, fiindcă nu sunt decât samsari de cutii, CD-uri și
brand-uri, cu zero competență a personalului propriu. Ar putea, foarte
bine, să importe cartofi, rujuri sau Bonibon...

Motivul pentru care FOSS pătrunde greu în administrația românească este
tocmai corupția acestor samsari, ziși IT-iști, cărora le convine de
minune viața de furnizori ai statului. Dacă ei ar lucra în mediu FOSS,
ar trebui să fie case de soft adevărate, să plătească (bine)
programatori, să scrie documentații, să facă traduceri, să ofere
servicii și suport local „pe bune”. Prea mult, mult prea mult pentru
comoditatea românească și pentru dorința patronilor români de a produce
*repede* banul, cu efort minim! Vândutul cutiilor prefabricate, în
țiplă, e mult mai comod - nu necesită nici prea mult personal calificat
(și bine plătit), nici prea mare inteligență, nici asumarea răspunderii...

Numai bine,
Răzvan