[GSL] SFD 2011

Răzvan Sandu razvan.sandu la zando.ro
Sâm Noi 20 06:55:24 EET 2010

Pe 20.11.2010 03:42, Stas Sușcov a scris:
> SFD nu a prins în România, și nu vorbesc din auzite! Nu înțeleg de ce
> unii caută să facă marketing pentru programe de gen care vin din afară,
> pe când în interior, stăm și mergem la bere tot ăia de anul trecut.
>
> Care-i fază să ajut la promovarea SFD, pe când Ubuntu și Fedora, ca
> comunități locale, așteaptă contribuții de ani de zile.

Salut,

Stas, pierzi din vedere un lucru: Software Liber nu înseamnă *numai*
GNU/Linux !

Sunt foarte mulți utilizatori pe care, probabil, nu vrei reuși niciodată
să-i convingi să treacă la GNU/Linux (fiindcă nu pot, nu vor, nu li se
permite în companie, etc.), dar care, deocamdată, pot folosi cu succes
OpenOffice.org, Inkscape, Gimp, VLC, Thunderbird, etc., pe platforma
Windows.

Din experiența proprie: pasul obișnuirii utilizatorilor cu aplicațiile
tipice FOSS este *extrem* de important, mai ales pentru useri netehnici
- ca administrator de rețea, eu fac asta într-o companie cu aproape 1000
de computere...

Prin localizarea aplicațiilor și prin folosirea lor pe un sistem de
operare deja cunoscut, rezistența la schimbare scade dramatic.

Conform unui studiu realizat anul trecut de IBM, migrarea cu succes la
GNU/Linux se face începând cu utilizatorii cu necesități *simple*
(secretarele care scriu un fax și dau un mail...), nu cu poweruserii
(programatori, ingineri care au nevoie de aplicații specializate, etc.).
Și se face *treptat* , pe măsură ce apar oportunitățį, stație cu stație
- niciodată nu-ți propui să migrezi o companie întreagă, peste noapte.

Sunt 100% de acord că trebuie contribuit la comunitățile Fedora și
Ubuntu, inclusiv cu cod, cu efort de marketing și cu traduceri bune, dar
*cati* membri ai comunității românești pot scrie un cod acceptabil? Pe
măsură ce GNU/Linux și FOSS iau avânt pe piață, trebuie să ne obișnuim
cu ideea că procentul programatorilor în totalul utilizatorilor FOSS
scade - inevitabil...

Numai bine,
Răzvan