[GSL] SFD 2011

Răzvan Sandu razvan.sandu la zando.ro
Dum Noi 21 14:09:10 EET 2010

Pe 21.11.2010 13:18, Alexandru Szasz a scris:
>  Dar lipsește suportul pentru
> programele libere. Chiar dacă o companie sau o instituție dorește să
> treacă pe programe libere, cine o ajută ? Ar fi bine dacă ar fi o firmă
> sau un ONG care să ofere suport persoanelor juridice pentru programe
> libere și aici e vorba de lipsă participanți la programe libere care să
> știe exact cum funcționează.

Alex, îmi permit să răspund pornind de la ideea lansată de tine...

La noi lipsesc, în primul rând, ONG-urile (asociații, fundații) care să
promoveze Software-ul Liber.

Ca să nu mai vorbesc de *firmele* care să ofere suport pentru programe
libere, contra cost.

Asociația PROLinux (care nu e un LUG oarecare !) este un început modest
în acest sens - eu aș vrea ca și membrii comunităților din alte orașe
decât Bucureștiul să se înscrie oficial în PROLinux (cotizanți). Iar
PROLinux să devină, din ce în ce mai mult, pentru România, ceea ce sunt
FSFE sau april.org pentru țările din Vest.

De ce foarte puțini români (din interiorul granițelor) se înscriu în FSFE?

Cine să angajeze un avocat care să apere respectarea licențelor libere
în România, dacă nu o fundație?

Cine poate da în judecată Guvernul român, pentru că permite,
neconcurențial,  apariția unui sistem de semnături electronice care pot
fi folosite doar pe Windows? Programatorii strânși într-un LUG
neoficial, la o bere? Nu, ci o fundație, prin intermediul unor avocați!

Cine poate propune un proiect de lege pentru folosirea FOSS în
Administrația publică sau pentru corectarea unor aspecte nedemocratice
legate de practici de monopol? Tot o fundație!

Cine poate angaja o firmă profesionistă de marketing, care să aducă la
cunoștința publicului *larg* , prin reviste, recenzii și panouri
publicitare, că există alternative libere și gratuite la programele
„clasice” ? O fundație...

Fără aceste politici de marketing și fără „vizibilitate” publică, munca
valoroasă a programatorilor români (și străini) este sortită să rămână
cunoscută doar unui cerc restrâns de oameni interesați.

Trebuie să fim realiști: un marketing profesionist, către publicul larg,
nu se face cu programatori și ingineri (care au tendințe spre închidere
în propriile pasiuni, vecine cu autismul), ci cu oameni de *comunicare*
: designeri, arhitecți, jurnaliști, psihologi sociali  și persoane de
PR! Niciodată linia de comandă, oricât de iscusită, nu va prezenta vreun
interes pentru nea Gheorghe șoferul, pentru un contabil, pentru bunica
sau pentru pițioancele din clubul X - dar, ca utilizatori de
calculatoare și ca participanți la o societate democratică, asta nu
înseamnă că Software-ul Liber nu ar schimba lucrurile în bine și pentru
ei/ele!

Câți oameni de comunicare, cu profesii non-IT, am cooptat noi în
comunitatea FOSS românească? BTW, câte fete avem alături de noi? :)

Câte firme vânzătoare de hardware (mari sau mici) cunoașteți, care să
vândă calculatoare cu GNU/Linux preinstalat (ca politică oficială a
firmei) și să ofere informații competente cumpărătorilor? Câți
„vânzători de la raft”, din zona IT din MediaGalaxy, Altex și Domo am
atras în GSL, ProLinux, RLUG? La fel, câți tineri asistenți universitari
din Construcții, Agronomie, ASE (dintre cei care predau studenților
cursuri de informatică la anul I) ?

Nu credeți că ar trebui să ne facem un plan coerent de acțiune, în zona
asta?

Numai bine,
Răzvan