[GSL] Continuare softwareliber.ro

Tiberiu C. Turbureanu tct la ceata.org
Vin Dec 14 18:36:02 EET 2012

On 14.12.2012 17:53, mariuz wrote:
> Pt Tibi inteleg de unde vine problema Cred ca de la definitia cuvantului
> Software liber

Programele care sunt numite de FSF programe libere și de OSI programe cu
surse deschise sunt aceleași programe. Analog pentru licențe. Cine a
studiat cele două liste de licențe acceptate de cele două organizații,
știe că așa este.

Dar filozofia programelor libere este diferită de cea a surselor
deschise și susținătorii programelor libere nu sunt înclinați să facă
compromisuri cu programe nelibere, module nelibere, servicii-programe
nelibere etc.

De aceea, denumirea Grupul pentru Software Liber este greșită și
înșelătoare pentru oamenii care vor să știe ce sunt programele libere și
cum pot să promoveze libertatea utilizatorior români, având în vedere
cum și-a desfășurat activitatea acest grup, în neconcordanță cu
filozofia programelor libere.

> Dupa cum am explicat mai sus este necesara si o fundatie / organizatie
> patronata de fsf si atunci se rezolva problema

Acea fundație este Fundația Ceata [1]. Și nu am crezut niciodată în
necesitatea unei subordonări față de entități externe ca să mișcăm
lucrurile spre libertatea digitală în România.

> Eu cred ca GSL nu era ceea ce se astepta Tibi

Nu știu de ce a fost ales termenul „Software Liber” pentru denumirea
grupului, când inițiatorii lui susțin compromisul, deci sunt adepții
surselor deschise.

Mi se pare o ipocrizie care a continuat ani de-a rândul, în ciuda
criticilor repetate primite (nu doar de la membri din Ceata). Și nu știu
de ce s-au așteptat inițiatorii grupului să se alăture și să contribuie
orice voluntar român din domeniul programelor libere, când miezul e putred.

De ce să contribui eu, de exemplu, să fac GSL să fie liber când membrii
deja în GSL nu prețuiesc libertatea utilizatorilor și nu-i ascultă pe
cei care îi avertizează că nu fac bine și-i repudiază de cele mai multe
ori. Am așteptat ca GSL să-mi câștige încrederea că este un grup pentru
programe libere, dar nu este.

> E drept ca si eu partial ma gandeam ca este tot un fel de umbrela FLOSS
> unde se pot intalni si cei care militeaza pt OSS si cei care vor doar
> Libre

Altă șmecherie este una similară cu cea făcută de UNSR și alte
meta-grupuri, se gândesc unii să formeze un grup pe care să-l declare
umbrela tuturor grupurilor din domeniu și să-și aloce meritele pe care
acele grupuri le fac (ca de pildă Mozilla România).

Deci sunt două șmecherii: denumirea de grup pentru programe libere, când
de fapt este un grup pentru surse deschise (cu compromisurile aferente)
și mai este și articulat, „grupul” -- de parcă ar fi unicul, și a doua,
autodeclararea umbrelă pentru grupurile de programe libere și surse
deschise din România.

Singurul proiect al lui GSL de utilitate mi se pare FLOSSCamp -- o
întâlnire a tuturor românilor care au cel puțin o mică legătură cu
programele libere, indiferent de filozofia după care se conduc.

De aceea nu încurajez reactivarea acestui grup (inactiv de doi ani de
zile pentru că inițiatorii lui nu au reușit să ne convingă și ei au
renunțat, câte unul, pe parcurs). Tradu.sl.ro este o instanță care poate
să stea într-o altă mașină întreținută de Alex Szasz, incearca.sl.ro are
articole neactuale, doar două fiind din ultimii doi ani, și are doar
vreo doi-trei autori care pot să scrie la fii-liber.ro [2], alege.sl.ro
este o campanie cu un mesaj greșit.

[2] http://fii-liber.ro

Dacă tot sunt mulți oameni abonați pe lista aceasta, cred că merită
păstrată ca listă de distribuție pentru anunțurile legate de FLOSSCamp.

--
Tiberiu C. Turbureanu
Președinte, Fundația Ceata